نتانیاهو وزیر دفاع خود را برکنار کرد

نتانیاهو وزیر دفاع دولت خود را برکنار کرد چون یوآو گالانت از نخست‌وزیر راستگرای اسرائیل خواسته بود اصلاحات قضایی را متوقف کند

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه، ۲۶ مارس (۶ فروردین)، اعلام کرد یوآو گالانت، وزیر دفاع، از سمت خود برکنار شده است. این اقدام یک روز پس از مخالفت گالانت با اصلاحات قضایی نتانیاهو، رخ داد. 

مخالفان اصلاحات قضایی نتانیاهو، آن‌ را «کودتای قضایی» می‌نامند و می‌گویند چنین اقدامی به حکومت قانون و دموکراسی اسرائیل ضربه می‌زند. گالانت از چهره‌های ارشد لیکود،‌ حزب نتانیاهو، است و دست‌کم سه نماینده دیگر مجلس از این حزب نیز موضعی مشابه او گرفته‌اند. بر این مبنا، اگر گالانت و سه نماینده دیگر به تحرکی پارلمانی علیه نتانیاهو اقدام کنند، او اکثریت خود را در مجلس از دست خواهد داد. 

برکناری گالانت نشان می‌دهد نتانیاهو قصد دارد به هر صورت ممکن، در هفته جاری اصلاحات قضایی خود را پیش ببرد. این در حالی است که صدها هزار نفر از شهروندان اسرائیل هفته‌های متمادی است که به این اصلاحات اعتراض می‌کنند و حتی برخی سربازان ذخیره ارتش در اعتراض به آن، اعتصاب کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع نزدیک به نتانیاهو گفته بودند او از گالانت ناراضی است، چون برخورد «زیادی نرمی» در قبال سربازان اعتصابی داشته است. نتانیاهو خود نیز یکشنبه در توییتر نوشت:‌ «در مقابل هر کس که حاضر به خدمت نباشد، باید محکم بایستیم.»

خبر برکناری گالانت شامگاه یکشنبه، ۲۶ مارس، منتشر شد و در واکنش به آن، هزاران نفر از معترضان به خیابان آمدند. هنگام تنظیم این گزارش (ده و نیم شب به وقت اسرائیل)، هزاران نفر بزرگراه آیالون را در تل‌آویو از هر دو طرف مسدود کرده‌اند و قرار است تظاهرات‌های بیشتری نیز بیرون اقامتگاه نخست‌وزیر در اورشلیم برگزار شود. 

گادی آیزنکات، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل و نماینده مجلس از حزب «وحدت ملی»، در پاسخ به برکناری گالانت گفت: «نتانیاهو نشان داده که امنیت اسرائیل اولویت او نیست. برکناری گالانت، میراث نتانیاهو را نابود می‌کند. او دارد با زندگی ما قمار می‌کند.»

گالانت در واکنش به اخراج خود از دولت گفت: «امنیت اسرائیل همیشه هدف زندگی من بوده و خواهد بود.»

بیشتر از جهان