وزارت دادگستری: می‌کوشیم ‌اسدالله اسدی و حمید نوری را به کشور بازگردانیم

اسدالله اسدی، متهم به طرح‌ریزی عملیات تروریستی علیه مجاهدین خلق، به ۲۰ سال زندان و حمید نوری، از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، به حبس ابد محکوم شده‌اند

به‌گفته عسکر جلالیان در حال حاضر گفت‌وگوهای لازم برای استرداد زندانیان در حال انجام است -- Mizan & Public Media

 

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ایران، یکشنبه، ۲۶ مارس (۶ فروردین ۱۴۰۲)، اظهار امیدواری کرد که بر اساس توافقنامه استرداد مجرمان با بلژیک، اسدالله اسدی، دیپلمات وابسته به جمهوری اسلامی که در بلژیک زندانی است، به‌ زودی به ایران بازگردانده شود.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری حکومت ایران گفت توافق استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی و بلژیک، در مجلس‌های دو کشور تصویب شده است.

او گفت این موافقتنامه صرفا قانونی و حقوقی است و ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد، و در حال حاضر گفت‌وگوهای لازم برای استرداد زندانیان در حال انجام است.

اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران، با اتهام طرح‌ریزی بمب‌گذاری سال ۲۰۱۸ در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس، عامل اصلی این حادثه شناسایی شد و پس از بازداشت، به اتهام مشارکت در جرایم تروریستی در بلژیک، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

مجلس بلژیک سال گذشته، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۲ (۳۰ تیر ۱۴۰۱)، به لایحه‌ای رای داد که زمینه مبادله زندانیان را میان بلژیک و برخی کشورها، از جمله ایران، فراهم می‌کند. با این حال، در پی اعتراضات گسترده به این اقدام، این لایحه قانونی تاکنون اجرا نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صورت اجرایی شدن این لایحه، بلژیک می‌تواند اسدالله اسدی را با برخی از زندانیان بلژیکی محبوس در ایران مبادله کند.

جلالیان در مورد اقدام‌های وزارت دادگستری ایران درباره پرونده حمید نوری در سوئد، نیز گفت: «ما تلاش خود را برای بازگشت حمید نوری به کشور در قالب توافقنامه انتقال محکومین انجام می‌دهیم.»

این مقام وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده حمید نوری گفت: «نگاه ما حقوق بشری است و با پرهیز از نگاه سیاسی، حقوقی و قضایی، مسئولیت مذاکره درباره این پرونده را داریم و در کنار تلاش‌های متولیان سیاسی و قضایی، کار خود را انجام می‌دهیم.»

حمید نوری از دادیارهای زندان گوهردشت و اوین در دهه ۱۳۶۰، به اتهام مشارکت فعال در کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، در سوئد بازداشت و محاکمه شد. حکم بدوی حمید نوری ۲۳ تیر ۱۴۰۱،  پس از برگزاری ۹۰ جلسه دادگاه، صادر شد و بر اساس آن، او به حبس ابد محکوم شده است.

عسکر جلالیان همچنین درباره توافق اخیر میان تهران و ریاض گفت: «من با سفیر سوئد به‌ عنوان حافظ منافع عربستان سعودی در ایران، جلسه مفصل داشتم تا زمینه تسریع امضای موافقتامه‌های چهارگانه برای ارائه خدمات به شهروندان دو کشور فراهم شود و بتوانیم به زودی زندانی‌های ایرانی در عربستان را به کشور بازگردانیم.»

تهران و ریاض اخیرا با میانجیگری چین توافق کردند که مناسبات دیپلماتیک را از سر گیرند.