اختلاف سر تغییر ساعت؛ لبنانی‌ها در دو زمان جداگانه بیدار شدند

این تصمیم به روزه‌داران لبنانی اجازه می‌دهد یک ساعت زودتر افطار کنند

دو زن در بیروت که یکی از آن‌ها پرچم لبنان با رنگ سیاه را به همراه دارد؛ پس از انفجار فاجعه‌بار چهارم اوت ۲۰۲۰ ـ AFP

اختلاف نظر مقام‌های سیاسی و مذهبی در لبنان سر تغییر ساعت به افزایش مناقشات موجود در این کشور و سردرگمی مردم دامن زده است و به گزارش رویترز، مردم لبنان در میان تشدید اختلاف‌ها بین مسئولان سیاسی و مذهبی بر سر تمدید ساعت زمستانی در یک ماه آینده، از صبح‌ یکشنبه بر اساس دو منطقه زمانی متفاوت بیدار می‌شوند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، روز پنجشنبه تصمیم گرفت ساعت‌ها را در روز ۲۰ آوریل یک ساعت به جلو بکشد؛ این در حالی است که معمولا چنین اقدامی آخرین یکشنبه ماه مارس و هم‌زمان با اروپا و برخی مناطق دیگر انجام می‌شود.

میقاتی که یک مسلمان سنی است، این تصمیم را پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، اتخاذ کرد که خواسته بود برای رفاه حال روزه‌داران، روز کوتاه‌تر باقی بماند.

اگرچه نجیب میقاتی هنگام اعلام تصمیمش مبنی بر تغییر نکردن ساعت‌ها هیچ دلیلی ارائه نکرد، این کار از سوی مسلمانان  به عنوان پیروزی تلقی شد و به روزه‌داران اجازه داد یک ساعت زودتر، یعنی حدود ساعت ۶ بعدازظهر به جای ساعت ۷، افطار کنند.

دفتر میقاتی شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم «یک رویه صرفا اداری» است که به آن نگاه‌های «فرقه‌ای نفرت‌انگیز» نسبت داده شده است.

در این میان، هنری خوری، وزیر دادگستری موقت که مسیحی است، اواخر وقت شنبه در بیانیه‌ای، از میقاتی خواست این اقدام را لغو کند. او که چراغ یکی از اولین اعتراض‌ها به این تصمیم را از داخل کابینه روشن کرد، چنین تصمیمی را «نقض اصل مشروعیت» و باعث ایجاد شکاف در جامعه لبنان دانست؛ آن هم در شرایطی که این کشور با بحران‌های متعددی مواجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، کلیسای بانفوذ مارونی لبنان، بزرگ‌ترین کلیسای مسیحی در این کشور، هم روز شنبه اعلام کرد که از این تصمیم تبعیت نخواهد کرد و گفت که در مورد استانداردهای بین‌المللی هیچ مشورت یا ملاحظاتی صورت نمی‌گیرد و این مجموعه مطابق معمول ساعت‌ها را جلو خواهد کشید. سایر سازمان‌ها، احزاب و مدارس مسیحی هم تصمیمی مشابه را اعلام کردند.

با توجه به این اوضاع به نظر می‌رسد نهادها و احزاب مسلمان در ساعت مربوط به فصل زمستان باقی بمانند و این موضوع شکاف‌ها را در کشوری که صحنه جنگ داخلی گسترده بین جناح‌های مسیحی و مسلمان است، بیشتر کند.

سازمان‌های رسانه‌ای از جمله دو کانال خبری اصلی لبنان به نام‌های ام‌تی‌وی و ال‌بی‌سی‌آی اعلام کردند که به منظور صرفه‌جویی، از قانون پیشین تغییر ساعت‌ها تبعیت خواهند کرد.

مسئولان ال‌بی‌سی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کردند که از تصمیم میقاتی سرپیچی می‌کنند زیرا به کار آن‌ها لطمه می‌زند؛ ضمن اینکه «لبنان یک جزیره نیست».

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها هم سعی کرده‌اند خود را با تصمیم مقام‌های لبنانی مبنی بر تغییر ندادن ساعت تا پایان ماه رمضان وفق دهند. شرکت هواپیمایی ملی لبنان، میدل ایست ایرلاینز، اعلام کرد که فعالیت این شرکت بر اساس زمان قبلی انجام می‌شود اما زمان‌ پرواز‌ها طبق ساعت بین‌المللی تنظیم می‌شود.

بسیاری می‌گویند هرج‌ومرج موجود در لبنان بر اثر این اختلاف‌نظر در واقع نماد دهه‌ها حاکمیت شکست‌خورده رهبرانی است که لبنان را به بحران مالی سال ۲۰۱۹ سوق دادند؛ بحرانی که بانک جهانی می‌گوید تصمیم‌گیران این کشور آن را به‌وجود آورده‌اند.

بیشتر از جهان