در نخستین روز ماه رمضان، بهای مواد خوراکی در افغانستان افزایش یافت

به‌دلیل فقر و بیکاری، بسیای از خانواده‌ها توان خرید مواد غذایی کافی را ندارند

با فرا رسیدن ماه رمضان، بهای مواد خوراکی در بازارهای افغانستان افزایش یافته است. ساکنان کابل با شکایت از گرانی در بازار می‌گویند که در افغانستان برخلاف بسیاری از کشورهای اسلامی، بهای مواد غذایی در ماه رمضان که به ماه «برکت و رحمت» مشهور است، افزایش یافته است و به‌دلیل فقر و بیکاری، بسیاری از مردم توان خرید ندارند.

افغانستان به‌دلیل خشکسالی مداوم، سلطه طالبان، افزایش بیکاری و گسترش فقر یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان را تجربه می‌کند. با وجود ادامه کمک‌های بشردوستانه در زمان سلطه طالبان بر افغانستان، اوضاع اقتصادی در این کشور تغییر چندانی نکرده است.

رویترز در گزارشی که روز پنجشنبه ۲ فروردین، منتشر کرد نوشت افزایش بهای مواد خوراکی، بسیاری از شهروندان افغانستان را نگران کرده است، چون خانواده‌های زیادی در معرض گرسنگی و قحطی قرار دارند.

محمد سلیم، ساکن کابل، گفت: «در دیگر کشورهای اسلامی در ماه رمضان بهای مواد غذایی ارزان‌تر می‌شود، اما در افغانستان برعکس، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. اگر جنسی قبلا ۳۰۰ افغانی قیمت داشت، حالا آن را ۴۰۰ [افغانی] می‌فروشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیاز رسول نیز که در کابل سکونت دارد، گفت: «مردم به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند. در گذشته، مردم از بازار زیاد خرید می‌کردند، اما حالا چنین نیست. اینجا بیکاری زیاد است و مردم همه نگران‌اند.»

سلطه طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به توقف حمایت کشورهای غربی از افغانستان منجر شد و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی نیز به فعالیت خود در این کشور پایان دادند. هزاران سرمایه‌گذار داخلی و خارجی افغانستان را ترک کردند و صدها هزار شهروند این کشور به کشورهای مختلف جهان پناه بردند. به گزارش سازمان بین‌اللملی کار، از زمان فروپاشی دولت جمهوری و خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا اوایل ۲۰۲۳، حدود ۷۰۰ هزار شغل در این کشور از دست رفته است.

محمد ذکریا، فروشنده مواد غذایی در کابل، می‌گوید به‌دلیل از دست رفتن فرصت‌های شغلی، اگر کشورهای جهان از افغانستان حمایت نکنند، رنج و فقر مردم این کشور افزایش خواهد یافت.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، در افغانستان حدود ۲۴.۳ میلیون نفر نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند و از این میان، حدود ۶ میلیون نفر در معرض گرسنگی و قطحی قرار دارند.

طی نزدیک به ۲۰ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، جامعه جهانی و در راس آن ایالات متحده آمریکا، حدود ۲ میلیارد دلار به صورت نقدی به افغانستان کمک کرده‌اند که از طریق سازمان ملل به کابل ارسال شده است.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل که اواخر ژوئن به کابل سفر کرد، گفت تلاش می‌کند از تامین‌کنندگان مالی برای تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، مبلغ ۴.۶ میلیارد دلار جمع‌آوری کند. گریفیتس با ابراز نگرانی گفته بود که منع اشتغال و تحصیل زنان ممکن است سازمان‌ها و کشورهای کمک‌کننده‌ در سطح جهان را از پرداخت مبلغ مد نظرشان برای کمک‌های بشردوستانه، دلسرد کند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که عهده‌دار رهبری فعالیت‌های بشردوستانه در این کشور است، مسئولیت دارد تا ضمن نظارت بر اوضاع حقوق بشری، کمک‌های ارسالی دولت‌ها و سازمان‌های جهانی را نیز به نیازمندان برساند. اگرچه یکی از نگرانی‌های عمده این است که طالبان از کمک‌های بشردوستانه برای تقویت رژیم خود استفاده می‌کنند، یوناما همواره تاکید کرده است که طالبان دخالتی در امور فعالیت‌های بشردوستانه ندارند. بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، بسته‌های پول نقد کمک‌های بشردوستانه را به بازار عرضه می‌کند و در ازای آن، ارز ملی افغانستان را به یوناما تحویل می‌دهد. بانک مرکزی افغانستان همچنین بر روند تحویل و برداشت پول‌های نقد از کمک‌های ارسال‌شده به یکی از بانک‌های خصوصی به نام «بانک بین‌المللی افغانستان» نظارت دارد و یوناما بدون در جریان گذاشتن طالبان نمی‌تواند از این پول برداشت و هزینه کند.