نمایندگان جمهوری‌خواه خطاب به اتحادیه اروپا: سپاه را تروریستی اعلام کنید

وزیر خزانه‌داری آمریکا: رفتار جمهوری اسلامی به‌اندازه‌ای که انتظار داشتیم تغییر نکرد

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در نامه‌ای به اتحادیه اروپا خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی شده‌اند. این نمایندگان به رهبری سناتور جیمز ریش در نامه‌ای در روز چهارشنبه ۲۲ مارس خطاب به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از «تردید» اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا ابراز ناامیدی کردند.

این نمایندگان به حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین اشاره کردند و گفتند: «اکراه اتحادیه اروپا هم عزم جمعی ما را در برابر روسیه تضعیف می‌کند و هم هدف دولت ایران برای ایجاد رعب‌و‌وحشت در غرب را نادیده می‌گیرد.»

اوکراین و متحدانش پیش از این ایران را متهم کرده بودند که پهپادهایش را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. تهران که روابط نزدیکی با روسیه دارد، با وجود تمامی شواهد و مدارک و تاییدهای جسته گریخته رسانه‌های حامی‌اش در ایران، این اتهام را رد می‌کند.

نمایندگان همچنین گفتند که همکاری نظامی رو به رشد بین روسیه و ایران، ازجمله استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین، سپاه پاسداران را در «ترورهای روسیه» شریک می‌کند.

نمایندگان استدلال کردند که ناکامی اتحادیه اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سیاه به‌عنوان یک گروه تروریستی به آن اجازه می‌دهد تا به کسب درآمد از بازارهای اتحادیه اروپا ادامه دهد و استدلال‌هایی مبنی بر اینکه شواهد کافی برای حمایت از نام‌گذاری تروریستی وجود ندارد را رد کردند.

برخی از مقام‌های اتحادیه اروپا بیم آن دارند که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سیاه به‌عنوان یک گروه تروریستی، به شانس احیای توافق برجام آسیب برساند.

از سوی دیگر جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که کشورش به‌دنبال راه‌هایی برای تقویت تحریم‌های خود علیه ایران است، اما اشاره کرد که تحریم‌ها به تغییرات در سیاستی که واشینگتن از تهران می‌خواهد، منجر نشده است.

به گزارش رویترز، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در جلسه روز پنجشنبه خطاب به قانون‌گذاران گفت: «تحریم‌های ما علیه ایران بحران اقتصادی واقعی را در کشور ایجاد کرده و ایران به‌دلیل تحریم‌ها ازلحاظ اقتصادی به‌شدت آسیب دیده است. آیا این باعث تغییر رفتار شده است؟ پاسخ بسیار کمتر از آن چیزی است که ما در حالت ایده‌آل انتظار داشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یلن مشخص نکرد که واشینگتن چه تغییر رفتاری را از تهران انتظار دارد. با این حال، آمریکا پیش از این در‌مورد برنامه هسته‌ای ایران، سابقه نقض حقوق بشر و روابط با روسیه در بحبوحه جنگ این کشور با اوکراین، ابراز نگرانی کرده بود.

با توجه به نشانه‌هایی که از دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی دیده می‌شود، به نظر می‌رسد زمینه‌چینی برای لغو برخی تحریم‌ها آغاز شده است. لغو تحریم‌ها به بهانه ضربه زدن آن به حقوق بشر در ایران، اتفاقی است که برخی چندان آن را دور از ذهن نمی‌بینند.

ایالات متحده طی سال‌ها تحریم‌های متعددی را علیه ایران اعمال کرده است. اخیرا صنعت پهپادی ایران را به‌دلیل عرضه پهپادهایی به روسیه که به گفته واشینگتن برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌شود، هدف قرار داده است.

روابط ایران و ایالات متحده با توقف تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تیره‌وتار شده است. آمریکا همچنین اخیرا ایران را به‌دلیل قتل مهسا امینی در شهریورماه گذشته تحریم کرد.

از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که قبل از اینکه اتحادیه اروپا بتواند سپاه را وارد فهرست گروه‌های تروریستی کند، باید یک حکم قانونی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر علیه آن وجود داشته باشد.

ایالات متحده پیش از این در سال ۲۰۱۹ در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرده بود.

نمایندگان جمهوری‌خواه معتقدند که تروریستی خواندن سپاه‌، توانایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای «ترویج تروریسم» تضعیف می‌کند و جهان را برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها امن‌تر می‌کند.