اتحادیه جهانی دوومیدانی حضور تراجنسیتی‌ها در مسابقات زنان را ممنوع کرد

رئیس این اتحادیه گفت این تصمیم لزوما «برای همیشه» نیست

نیکی هیلتز، یکی از دوندگان تراجنسیتی، در مسابقات جهانی دوومیدانی ۲۰۱۹ - USATF

اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دوومیدانی اعلام کرد که زنان تراجنسیتی اجازه شرکت در مسابقات زنان در رویدادهای بین‌المللی را ندارند. لورد کو، رئیس این اتحادیه، گفت ورزشکاران تراجنسیتی که بلوغ مردانه را از سر گذرانده‌اند، اجازه شرکت در مسابقات زنان را که از ۳۱ مارس آغاز می‌شود ندارند.

یک گروه کاری برای پژوهش‌های بیشتر درباره چگونگی مشارکت افراد تراجنسیتی در این وزش تشکیل می‌شود. کو تاکید کرد: «این (نه) که ما گفتیم برای همیشه نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قوانین پیشین، زنان تراجنسیتی باید میزان تستوسترون خون خود را به حداکثر ۵ نانومول در لیتر کاهش می‌دادند و ۱۲ ماه مداوم این میزان را حفظ می‌کردند تا اجازه شرکت در مسابقات زنان را داشته باشند. کو گفت تصمیم جدید بر اساس این «اصل کلی» پاسداری از مسابقات زنان گرفته شده است. او یادآوری کرد که در حال حاضر هیچ ورزشکار دوومیدانی تراجنسیتی در سطح مسابقات بین‌المللی نداریم.

شورای دوومیدانی جهانی در ضمن رای داد که میزان مجاز تستوسترون خون برای ورزشکارانی که تفاوت‌هایی در رشد جنسی دارند (پدیده موسوم به دی‌اس‌دی) کاهش پیدا کند؛ قانونی که شامل کاستر سمنیا، دونده ۳۲ ساله اهل آفریقای جنوبی و برنده دو مدال طلای المپیک و سه قهرمانی جهانی دوی ۸۰۰ متر زنان خواهد شد. سمنیا فردی بیناجنسی است.

طبق قوانین جدید، ورزشکاران دارای «دی‌اس‌دی» می‌بایست تستوسترون خون خود را به کمتر از ۲.۵ نانومول در لیتر برسانند. این رقم قبلا ۵ بود. آن‌ها در ضمن باید حداقل دو سال زیر این سطح بمانند تا قادر به شرکت در مسابقه بین‌المللی در بخش زنان در هر یکی از رشته‌های دوومیدانی باشند. طبق قوانین قبلی، ورزشکاران دارای «دی‌اس‌دی» تنها در دوی ۴۰۰ متر تا یک مایلی محدودیت داشتند.

بیشتر از ورزش