فرمانده سنتکام: نيروهای آمریکایی در طول دو سال ۷۸ بار مورد حمله ايران قرار گرفته‌اند

فرمانده سنتکام: ایران همچنان عنصر اصلی بی‌ثبات کننده در منطقه است و هشدار داد که ایران در سال ۲۰۲۳ مانند سال ۱۹۸۳ نیست

سرباز آمريکایی در جنوب عراق _ REUTERS

فرمانده سنتکام روز پنجشنبه ۲۳ مارس (سوم فروردین) اعلام کرد که نيروهای او از ژانويه ۲۰۲۱ تاکنون ۷۸ بار مورد حمله جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته‌اند.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، که در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد گفت اولویت‌های این ستاد، بازدارندگی ایران، مقابله با گروه‌های افراطی و رقابت استراتژیک با چین و روسیه است.

او افزود: ایران همچنان عنصر اصلی بی‌ثبات کننده در منطقه است و هشدار داد که ایران در سال ۲۰۲۳ مانند سال ۱۹۸۳ نیست.

العربیه در گزارشی نوشت، سنتکام ۴۰ سال پیش برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران، پس از تصرف قدرت در تهران و رقابت استراتژیک با اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد.

مایکل کوریلا همچنين به قانونگذاران هشدار داد که ايران از نظر نظامی قوی‌تر از پنج سال گذسته شده است. او اشاره کرد که ایران، با هزاران موشک بالستیک و کروز، بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد. به گفته این فرمانده آمریکایی، تهران بزرگترین و تواناترین نیروی پهپادی منطقه را نیز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با گروه‌های نیابتی در سراسر خاورمیانه تقویت می‌کند، منافع آمریکا همچنان تهدید می‌شود. گروه‌های مورد حمایت ایران و خود حکومت ایران حملات متعددی علیه نیروهای آمریکایی تحت فرمان سنتکام انجام داده‌اند. 

برای اولین بار ارتش آمریکا، تعداد این حملات را علناً اعلام کرده است. ژنرال مایکل کوریلا، به قانونگذاران گفت که تعداد حملات از اول ژانویه ۲۰۲۱ «حدود ۷۸ بار» بوده است.

او می‌گوید: «ایران از شبه‌نظامیان استفاده می‌کند تا دست خود را پاک نگه دارد و با استفاده از پهپاد یا موشک‌ به نیروهای ما در عراق یا سوریه حمله می‌کند.»

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در پاسخ به یک سوال که آیا این‌‌ حملات از سوی جمهوری اسلامی ایران، اعمال جنگی محسوب می‌شوند یا خیر، پاسخ داد: «آن‌ها عمدتا توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام می‌شوند.»

جو بوچینو، سخنگوی سنتکام در بیانیه‌ای به العربیه انگلیسی گفت: آمريکا تنها سه بار به این حملات پاسخ داده است، موضوعی که پيش از اين گزارش نشده بود. مایکل کوریلا می‌گوید: ما همچنان گزینه‌های خود  را برای پاسخ به این حملات حفظ می‌کنیم.»

بیشتر از جهان