مجارستان می‌گوید اگر پوتین به آن کشور برود، او را بازداشت نمی‌کند

مجارستان از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی است اما می‌گوید اساسنامه رم را در قوانین خود نگنجانده است

از راست: ارسولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان-LUDOVIC MARIN / AFP

رئیس دفتر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، روز پنجشنبه سوم فروردین (۲۳ مارس) گفت که در صورت سفر ولادیمیر پوتین به آن کشور، او را دستگیر نمی‌کند و افزود که چنین اقدامی هیچگونه وجاهت قانونی ندارد. 

مجارستان اساسنامه رم که دادگاه کیفری‌ بین‌المللی را ایجاد کرده است، امضا و تصویب کرده است. این دادگاه هفته گذشته پوتین را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در خروج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین و انتقال آنان به روسیه، متهم و حکم بازداشت او را صادر کرد. در بیانیه دادگاه بین‌المللی کیفری آمده است که دلایل متقن نشان می‌دهد که پوتین مسئولیت کیفری فردی دارد.

گرگلی گولیاس، رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان، که در یک نشست توجیهی سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره این که اگر پوتین به مجارستان سفر کند بازداشت می‌شود یا خیر، گفت که اساسنامه  رم در سیستم حقوقی مجارستان گنجانده نشده است. 

۱۲۳ کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی موظف به اجرای حکم بازداشت ولادیمیر پوتین‌اند، به این معنی که اگر پوتین به هر یک از این کشورها قدم بگذارد، پلیس آن کشور موظف به بازداشت اوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گولیاس گفت: «ما می‌توانیم به قانون مجارستان رجوع کنیم و بر اساس آن نمی‌توانیم رئیس جمهور روسیه را دستگیر کنیم... زیرا اساسنامه دیوان کیفری بین المللی در مجارستان پیاده‌سازی نشده است.

رییس دفتر نخست‌وزیری مجارستان همچنین گفت که دولت این کشور در قبال حکم بازداشت پوتین «موضعی اتخاذ نکرده است.»

گولیاس افزود: «این تصمیم‌ها الزاما تصمیم‌های خوبی نیستند زیرا همه‌ چیز را به سمت تشدید و افزایش تنش سوق می‌دهند و نه به سمت صلح.» 

ولادیمیر پوتین سومین رئیس‌جمهوری در حال خدمت است که دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه حکم بازداشت او را صادر می‌کند. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و حقوقی می‌گویند بعید است که او به این زودی‌ها در دادگاه حاضر شود. اما صدور حکم بازداشت برای رییس‌جمهوری روسیه به این معنی است که در صورت سفر به یکی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی، ممکن است دستگیر و به لاهه فرستاده شود. 

روسیه نه‌تنها برنامه‌ای را که بر اساس آن هزاران کودک اوکراینی را به روسیه منتقل کرد پنهان نکرده است، بلکه آن را یک کارزار بشردوستانه و برای محافظت از کودکان یتیم و رهاشده در منطقه جنگی تجلیل می‌کند. 

روسیه که از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی نیست، صدور حکم بازداشت پوتین را اقدامی بی‌معنی توصیف کرده است. مسکو بارها اتهامات مربوط به ارتکاب نیروهایش به جرایم در جریان تهاجم به اوکراین را رد کرده است. 

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفته است که این اقدام دیوان کیفری بین‌المللی منجر به «پاسخگو کردن تاریخی» روسیه خواهد شد و افزود که خروج کودکان اوکراینی به روسیه در چارچوب سیاست «شرارت دولتی نشات گرفته از مقام ارشد این کشور» است. 

ویکتور اوربان و دولتش همواره نزدیکترین متحد کرملین در اروپا بوده‌اند و پس از حمله سال گذشته پوتین به اوکراین، اوربان بی‌میل‌ترین رهبر اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌ علیه روسیه بود. 

مجارستان عضو ناتو نیز هست و مخالفت خود را با کشورهای غربی برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین ابراز کرده است. اوربان هشدار داده است که اروپا به پای جنگ اوکراین می‌سوزد و تلاش کرده است تا مانع پیوستن اوکراین به ناتو شود. مجارستان همچنین تلاش‌های سوئد برای پیوستن به ناتو را نیز به تعویق انداخته است. 

بیشتر از جهان