ولادیمیر پوتین در بازدیدی غیرمنتظره وارد شهر اشغال‌شده ماریوپل شد

رئیس‌جمهوری روسیه در حالی به کریمه و ماریوپل سفر کرده که در دیوان کیفری بین‌المللی به جنایت جنگی متهم شده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که به‌تازگی در دادگاه کیفری بین‌المللی به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده است، در یک بازدید غیرمنتظره وارد شهر ماریوپل شد. شهر ماریوپل اوکراین که به اشغال روسیه درآمده، در طول بیش از یک سال تهاجم نظامی مسکو، با ویرانی‌های گسترده‌ای مواجه بوده است.

به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی روسیه تصاویری از پوتین را نمایش داد که شنبه شب، پس از دیدار از شبه جزیره کریمه که روسیه آن را ۹ سال پیش اشغال کرد، وارد ماریوپل شد و با ساکنان این شهر در خانه‌هایشان دیدار کرد و در جریان تلاش‌های بازسازی این منطقه ویران‌شده قرار گرفت.

شهر بندری ماریوپل در سراسر جهان به عنوان کلمه‌ای برای توصیف مرگ و ویرانی شناخته می‌شود؛ زیرا بخش‌های وسیعی از این منطقه در ماه‌های اول تهاجم روسیه به ویرانه تبدیل شد و در نهایت در ماه مه، به دست نیروهای پوتین افتاد.

در جریان بمباران سالن تئاتر شهر ماریوپل صدها نفر از خانواده‌هایی که با کودکانشان آنجا پناه گرفته بودند، کشته شدند. سازمان امنیت و همکاری اروپا هم اعلام کرد که روسیه با بمباران یک زایشگاه مرتکب جنایت جنگی شده است. مسکو این اتهام‌ها را رد می‌کند و مدعی است که از زمان حمله روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین، غیرنظامیان را هدف قرار نداده است.

به گفته برخی کارشناسان، سفر پوتین به مناطق اشغال‌شده اوکراین آن هم درست پس از آنکه دیوان کیفری بین‌المللی در روز جمعه حکم بازداشت او را صادر کرد، نوعی ژست سیاسی برای بی‌اهمیت نشان دادن حکم این دادگاه است.

رئیس‌جمهوری روسیه درباره اتهام‌هایی که به او وارد شده و همچنین حکم بازداشتش اظهارنظری نکرده است، اما سخنگوی او گفت که این اقدام از نظر قانونی «باطل و بی‌اعتبار» است و روسیه مواردی را که دیوان بین‌المللی کیفری مطرح‌ کرده است، «ظالمانه و غیرقابل قبول» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر پوتین به ماریوپل اولین دیدار او از مناطق تحت اشغال روسیه در دونباس از زمان آغاز جنگ است و نزدیک‌ترین بازدید او از خط مقدم این نبرد محسوب می‌شود. در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، برای تقویت روحیه سربازانش، سفرهای زیادی به مناطق جنگی انجام داده، پوتین معمولا داخل کرملین مانده و آنچه را «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، از دور رهبری کرده است.

سفر پوتین به شهر ماریوپل در تاریکی انجام شد. تلویزیون دولتی روسیه او را در حالی نشان داد که با همراهی معاون نخست‌وزیر، در حال رانندگی است و در مورد بازسازی خانه‌ها، پل‌ها، بیمارستان‌ها و مسیرهای حمل‌ونقل به او توضیحاتی داده می‌شود.

رسانه‌های دولتی گفتند که او از یک محله مسکونی جدید که ارتش روسیه ساخته است نیز بازدید کرد. در فیلم‌های منتشرشده، پوتین از ساکنان این ساختمان وضعیت را جویا می‌شود و زنی پاسخ می‌دهد: «اینجا خیلی خوب است. اکنون تکه کوچکی از بهشت را داریم.»

مقام‌های روسیه ادعا می‌کنند که ساکنان این منطقه اشغال‌شده داوطلبانه برای سکونت به شهرشان بازگشته‌اند. آن‌ها همچنین وعده می‌دهند که تا پایان سال ۲۰۲۳ بازسازی نقاط مرکزی را به پایان برسانند.

شهر بندری ماریوپل قبل از جنگ نیم میلیون نفر جمعیت داشت و کارخانه فولاد آزوفستال، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های اروپا در آن قرار دارد؛ جایی که رزمنده‌های اوکراینی هفته‌ها در تونل‌ها و سنگرهای زیرزمینی آن مقاومت کردند تا در نهایت مجبور به تسلیم شدند. این شهر در دونتسک، یکی از چهار منطقه تحت اشغال روسیه در اوکراین واقع است که پوتین در ماه سپتامبر برای ضمیمه کردن آن به خاک کشورش اقدام کرد؛ اقدامی که بیشتر کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل آن را غیرقانونی دانستند و رد کردند.

پوتین سفر به ماریوپل را پس از بازدید از کریمه در نهمین سالگرد الحاق این شهر به روسیه انجام داد. به گزارش رسانه‌های خبری، او از ماریوپول به روستوف در جنوب روسیه رفت تا با فرماندهان ارتش ملاقات کند.

بیشتر از جهان