حمله تد کروز به دولت بایدن: در مورد ایران «ضعف» نشان داده‌اید

سناتور جمهوری‌خواه: برای بایدن توافق هسته‌ای با ایران مهم‌تر از کمک به اوکراین است

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، روز چهارشنبه از دولت بایدن انتقاد کرد و گفت که در موضوع ایران «ضعف» نشان می‌دهد و باعث شده است جمهوری اسلامی بتواند برنامه هسته‌ای خود را گسترش دهد و بر حمایت خود از حکومت روسیه در جنگ علیه اوکراین بیفزاید. سناتور کروز این اظهارات را در جلسه بررسی بودجه درخواستی وزارت خارجه آمریکا برای سال ۲۰۲۴ بیان کرد.

کروز خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دولت بایدن را متهم کرد که تحریم‌های نفتی دولت پیشین دونالد ترامپ علیه ایران را اجرا نمی‌کند و این باعث پیشرفت‌های جمهوری اسلامی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سناتور ایالت تگزاس گفت: «اما من عمیقا نگرانم که شما هرچقدر هم که بخواهید به اوکراین کمک کنید چیز دیگری هست که دولت بایدن بیشتر می‌خواهد و آن ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران است. این دولت از روز اول در موضوع ایران ضعف نشان داده است و هنوز هم چنین می‌کند. در همین چند هفته گذشته گزارش‌هایی داشتیم که نشان می‌دهد شما تحریم‌های کنگره را لغو کردید تا عراق بتواند به بانک مرکزی ایران پول بفرستد. آیت‌الله‌ها این پول‌ها را خرج تروریسم، ساخت موشک‌های بالیستیک و کار روی تسلیحات هسته‌ای می‌کنند.»

کروز سپس به موضوع درآمدهای نفتی ایران پرداخت و گفت استفاده روسیه از نفت‌کش‌های ایرانی مغایر با تحریم‌های انرژی آمریکا است. او مدعی شد که شمار نفت‌کش‌های مورداستفاده ایران در ابتدای دولت بایدن ۷۰ بوده و اکنون به ۳۰۰ رسیده است. او تاکید کرد: «شما اجازه داده‌اید که ناوگان ارواح افزایش زیادی داشته باشند.»

منظور از «ناوگان ارواح» نفت‌کش‌هایی است که دور از چشم رادارها، غیرقانونی حرکت می‌کنند.

کروز گفت: «این دولت به ایران اجازه داده است صادرات انرژی خود را از سر بگیرد و به روزی بیش از یک‌میلیون بشکه نفت برسد. این پول خرج جمهوری اسلامی و خرج جنگ در اوکراین می‌شود.»