چرا جت‌های جنگنده میگ پاسخی برای مشکلات اوکراین نیستند

کارشناسان می‌گویند دریافت میگ‌های ۲۹ بیشتر، به معنی بهبود وضعیت نخواهد بود و ممکن است پیامدهای سیاسی ایجاد کند

جت جنگنده میگ-۲۹ بر فراز  لهستان و در نزدیکی یکی از پایگاه‌های هوایی ناتو ـ RADOSLAW JOZWIAK / AFP

وزارت دفاع اسلواکی، روز پنجشنبه ۲۳ مارس (سوم فروردین)، اعلام کرد چهار جت جنگنده میگ-۲۹ اهدایی ناتو وارد اوکراین شده‌اند. 

یاروسلاو ناد، وزیر دفاع اسلواکی، گفت: «ما در تاریخ مدرن جهان به‌عنوان یک کشور که به موقع پاسخ داد، یاد می‌شویم.» با این حال، حتی با عبور کشورهای عضو ناتو از «خط قرمز» و فرستادن این جنگنده‌ها، خواسته‌ زیاد کی‌یف برای دریافت جت‌های پیشرفته ساخت غرب مانند اف-۱۶ها محقق نشده است.

لهستان و اسلواکی، همسايه‌های اوکراين، در اوایل ماه جاری وعده ارسال هواپيماهای میگ-۲۹ به اوکراين را دادند. لهستان چهار جت‌ جنگنده دوران شوروی به اوکراین خواهد فرستاد، در حالی که اسلواکی ۱۳ جنگنده اهدا خواهد کرد. 

ادوارد هگر، نخست‌وزیر اسلواکی، گفت که این کشور «در طرف درست تاریخ» خواهد بود و افزود که آن‌ها باید «به وعده‌ها عمل کنند.»

برخی از منتقدان این اقدام را تشدید درگیری‌ها می‌دانند. کارشناسان به نیوزویک گفته‌اند: دریافت میگ‌های ۲۹ بیشتر، به معنی بهبود وضعیت نخواهد بود و ممکن است پیامدهای سیاسی ایجاد کند.

یک کارشناس هوایی سابق بریتانیا، اندرو کورتیس، می‌گوید: «این  نمادین‌تر از آن است که در عمل توانایی اوکراینی‌ها برای راه‌اندازی جنگ‌ هوایی با روس‌ها را بهبود بخشد.» تحویل جنگنده‌های میگ ۲۹ در حالی که یک حرکت انقلابی نیست، اما اقدامی است که به عقیده کارشناسان می‌تواند کشورهای دیگر را به کمک‌های نظامی از این نوع به اوکراین ترغیب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از اعلام رسمی تحویل میگ‌های ۲۹، آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، به سی‌ان‌ان گفت که ورشو برای ارائه جت‌های میگ-۲۹ «آماده» است و افزود که خلبانان اوکراینی «آماده استفاده فوری از این هواپیماها خواهند بود.»

کارشناسان می‌گویند این یکی از مزایای واقعی میگ-۲۹ است. دیوید جردن، مدیر موسسه هوایی و فضایی فریمن در کینگ کالج لندن، به نیوزویک گفت: «اوکراین خلبانانی دارد که در استفاده از این جت‌ها تجربه دارند و می‌توانند بلافاصله شروع به کار کنند.»

نگرانی اعضای ناتو به‌قدری عمیق است که حتی پس از تقاضای مصرانه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، مبنی بر نیاز فوری کشورش به جت‌های جنگی، کشورهای اروپایی درمورد پذیرش چنین درخواستی تردیدهایی جدی از خود نشان دادند. 

با این وجود، لهستان نظری مخالف با اغلب اعضای ناتو دارد و از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، از کی‌یف و دولت زلنسکی حمایت‌هایی حیاتی انجام داده است. به‌عنوان مثال در حال حاضر لهستان میزبان بیشترین تعداد سربازهای آمریکایی است و بیش از هر کشور دیگری پذیرای مهاجران اوکراینی بوده است.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، در روزهای پیش از اعلام رسمی این خبر گفته بود: «کشورهای عضو ناتو به‌زودی می‌توانند جت‌های جنگنده به اوکراین بفرستند و به چارچوب زمانی «چهار تا شش هفته‌ای»  برای این کار اشاره کرده بود.»

بیشتر از جهان