مقاله امیر‌خان متقی در الجزیره: طالبان آماده همکاری با آمریکا است

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در مقاله‌ای در الجزیره نوشت که این گروه بار دیگر «دست تعامل مثبت» به سوی جهان دراز می‌کند

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در دفترش در کابل، ۲ فوریه ۲۰۲۲ - WAKIL KOHSAR / AFP

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در مقاله‌ای در الجزیره نوشت که این گروه بار دیگر «دست تعامل مثبت» به سوی جهان دراز می‌کند. او تاکید کرد که طالبان آماده همکاری با ایالات متحده‌ آمریکا است، اما تحریم‌ها باید برطرف شود.

وزیر خارجه طالبان در مقاله‌ای که روز پنجشنبه سوم فروردین در وب‌‌سایت الجزیره منتشر شد، ادعا کرد که امروز نه‌تنها جنگ در افغانستان به پایان رسیده است، بلکه افغانستان را یک «حکومت مستقل، قدرتمند، متحد، مرکزی و مسئول» اداره می‌کند. او نوشته: «این اتفاق برای اولین‌ بار در بیش از چهار دهه گذشته برای افغانستان افتاده است.»

متقی در مقاله‌اش نوشته است که اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایالات متحده مانع رسیدگی به بحران انسانی افغانستان می‌شود.

این مقام طالبان بر این باور است که اکنون یک فرصت منحصربه‌فرد برای آغاز نزدیکی بین افغانستان و جهان به وجود آمده است. او ادعا کرده که اتحاد و انسجام در جامعه افغانستان قوی‌تر از گذشته است: «ما تنوع و تاریخ غنی خود را جشن می‌گیریم و به آن افتخار می‌کنیم. ما به تحمیل اراده اکثریت بر اقلیت اعتقاد نداریم. ازنظر ما، هر شهروند کشور جزء جدایی‌ناپذیر یک کل جمعی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تلویحا به منع آموزش و کار زنان و دختران افغان اشاره و تاکید کرد که حساسیت‌های دینی و فرهنگی جامعه افغانستان نیازمند برخورد محتاطانه است. به گفته‌ او، هر دولتی که درخصوص این حساسیت‌ها تعادل مناسب را حفظ نکرده، درنهایت با مشکلات جدی مواجه شده است.

وزیر خارجه طالبان گفته است که این گروه اقدام‌های جدی برای خودکفایی افغانستان، پیشرفت‌های اقتصادی و رفع وابستگی به کمک‌های جهانی انجام داده و بودجه‌ایی را برای این منظور در‌نظر گرفته است.

او تاکید کرده که علت اصلی بحران اقتصادی مداوم در افغانستان، اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایالات متحده است. وزیر خارجه طالبان تصریح کرد: «تنها مسیری که به عزت مردم افغانستان احترام می‌گذارد، نیازمند رفع تحریم‌ها و دیگر محدودیت‌های تجاری بر این کشور است. ایالات متحده باید دارایی‌های مسدود‌شده افغانستان را آزاد کند و در راستای توافق دوحه، همه تحریم‌ها را لغو کند.»

امیر خان متقی ادعا کرد که این گروه نیروی امنیتی حرفه‌ای تربیت کرده‌ است که امنیت سراسری را حفظ می‌کنند: «ما اطمینان دادیم که هیچ‌کس از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده نکند.»

این اولین باری نیست که سران طالبان برای بیان عقاید این گروه در رسانه‌های خارجی مقاله می‌نویسند. سراج‌الدین حقانی پیش از پیروزی طالبان، مطلبی در نیویورک‌تایمز نوشته بود.