سخنگوی طالبان: دولت‌ها در مورد به رسمیت شناختن ما عادلانه بحث کنند

ذبیح‌الله مجاهد از دولت‌های جهان خواست با طالبان مانند یک دولت مستقل برخورد کنند

مجاهد: گفت اگر دولت‌های جهان طالبان را به رسمیت بشناسند، دولت این گروه بابت مسائل مهم جهانی پاسخگو و مسئول خواهد بود‌ــMOHD RASFAN / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که زیرنظر این گروه فعالیت می‌کند، گفت به رسمیت شناخته شدن نیاز اساسی یک دولت است و امارت طالبان نیز باید به عنوان یک «کشور مستقل» به رسمیت شناخته شود.

ذبیح‌الله مجاهد ادعا کرد طالبان شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده‌اند. به گفته او، «چهار شرط اساسی برای به رسمیت شناخته شدن را کامل کردیم: در اختیار داشتن یک قلمرو، ایجاد حاکمیت، برقراری امنیت و مردم‌داری از شرایط به رسمیت شناخته شدن‌اند که ما آن‌‌ها را تکمیل کردیم».

سخنگوی طالبان در حالی ادعا می‌کند امنیت در سراسر افغانستان برقرار شده که حملات مرگبار داعش در ۱۸ ماه حاکمیت این گروه بر افغانستان تلفات سنگینی به اعضای طالبان و مردم وارد کرده است. در مواردی هم اماکن دیپلماتیک مانند سفارتخانه‌های روسیه و پاکستان و همچنین هتل محل اقامت شهروندان چینی هدف حمله قرار گرفته‌اند.

سخنگوی طالبان همچنین مدعی شد که هیچ گروه مسلح مخالف طالبان در افغانستان فعالیت ندارد، در حالی که از زمان سلطه این گروه بر افغانستان، جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در استان‌های مختلف از جمله پنجشیر، بغلان، پروان، بدخشان، تخار، نورستان، قندهار و زابل به طالبان حمله کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد خودداری دولت‌های جهان از به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت رسمی افغانستان را «سیاستی ناکام» خواند و گفت: «دولت‌های جهان باید با امارت اسلامی مانند یک کشور مستقل برخورد کنند و بحث به رسمیت شناختن را جدی بگیرند.»

مجاهد مدعی شد اگر رژیم طالبان به رسمیت شناخته شود، به درخواست‌ دولت‌ها مسئولانه پاسخ می‌دهد اما اگر همچنان به رسمیت شناخته نشود، به درخواست‌ این کشورها پاسخ داده نخواهد شد. او توضیح نداد منظورش پاسخگویی به کدام درخواست‌ها است.

از زمانی که بار دیگر طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، بسیاری از دولت‌های جهان از این گروه خواستند به حقوق بشر احترام بگذارند، از خشونت علیه زنان دست بردارند و برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان اقدام کنند. اما طالبان در این مدت ضمن وضع محدودیت‌های فراوان علیه زنان، قتل، بازداشت و اعدام نظامیان دولت پیشین افغانستان، از تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و اقشار افغانستان خودداری کرده‌اند.

مجاهد گفت اگر دولت‌های جهان طالبان را به رسمیت بشناسند، دولت این گروه بابت مسائل مهم جهانی پاسخگو و مسئول خواهد بود. او در مورد درخواست‌های دولت‌های جهان در مورد تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت: «تصمیم‌‌گیری در مورد مسائل داخلی به خود افغان‌ها مربوط می‌شود.»

سخنگوی طالبان در مورد داعش گفت: «داعش یک تهدید نیست، یک مشکل است.»

سازمان ملل متحد در گزارش اخیرش که در مورد داعش اعلام کرد تهدید این گروه در افغانستان افزایش یافته و شمار جنگجویان آن در این کشور به شش هزار نفر رسیده است.

بیشتر از جهان