واکنش جمهوری اسلامی به بیانیه وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌اش «ادامه حمایت‌های خارجی» از گروه‌های «تروریستی» عراق، لبنان، سوریه، یمن و غیره را محکوم کرده است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در‌خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، «ادعای» مطرح در این بیانیه را وارد ندانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت‌ها و تعهدات بین‌المللی خود آشنا و همواره به آن‌ها پایبند بوده و در‌خصوص توافق برجام نیز در چارچوب‌های فنی و سیاسی مرتبط با این توافق، در تعامل و ارتباط با طرف‌های ذی‌ربط است.»

نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه در ریاض برگزار شد. شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌اش بر اهمیت تعهد جمهوری اسلامی در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرده است و از تهران خواسته تا از میزان غنی‌سازی اورانیوم موردنیاز برای استفاده‌های صلح‌آمیز «تجاوز» نکند.

ناصر کنعانی در واکنش به حمایت شورای همکاری خلیج فارس از «حاکمیت» امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه، بار دیگر بر مواضع تهران تاکید کرد و جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود از حاکمیت امارات متحده عربی بر این سه جزیره، آب‌های سرزمینی، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه اقتصادی آن حمایت کرد و حاکمیت ایران بر این جزایر را «باطل» خواند و از جمهوری اسلامی خواست تا به تلاش‌های امارات متحده عربی برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش موارد مطرح ‌شده در بیانه شورای همکاری خلیج فارس در‌خصوص «مداخله» جمهوری اسلامی در «امور داخلی یمن» را رد و بر لزوم واقع‌گرایی و پیشرفت راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران طولانی یمن تاکید کرد.

در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس با نام بردن از ایران، تداوم مداخله خارجی در امور داخلی یمن و قاچاق کارشناسان نظامی و سلاح به شبه‌نظامیان حوثی را محکوم کرده و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های ۲۲۱۶، ۲۲۳۱ و ۲۶۲۴ شورای امنیت دانسته است.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین در بیانیه‌اش «ادامه حمایت‌های خارجی» از گروه‌های «تروریستی» عراق، لبنان، سوریه، یمن و غیره را محکوم کرده است؛ آنچه به ادعای این بیانیه امنیت ملی اعراب در منطقه را تهدید می‌کند. این شورا همچنین از حوثی‌ها خواسته است تا به دعوت شورای رهبری ریاست‌جمهوری پاسخ دهند و تحت نظارت سازمان ملل برای دستیابی به راه‌حل سیاسی مذاکره کنند.

در همین حال، ناصر کنعانی با استقبال از حمایت وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس از نتایج گفت‌وگوهای اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، ابراز امیدواری کرد توافق حاصله نقش موثری در افزایش ثبات، صلح و توسعه منطقه‌ای و تقویت رویکردهای گفت‌وگومحور در منطقه خلیج فارس ایفا کند.