هشدار مدودف به غرب: دستگیری پوتین در خارج از کشور یعنی اعلان جنگ

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه هفته گذشته رئیس‌جمهوری روسیه را به ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین متهم و حکم بازداشت او را صادر کرد

دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری، و دیمیتری مدودف نخست‌وزیر  روسیه، با اعضای دولت در مسکو ، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰‌ــ AFP

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، در هشداری به غرب اعلام کرد که دستگیری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در خارج از این کشور به معنای «اعلان جنگ» است.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه ۲۳ مارس در مصاحبه با خبرگزاری دولتی تاس، تاکید کرد که چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و گفت: «فقط تصور کنیم که این اتفاق افتاده است. رئیس فعلی یک کشور هسته‌ای مثلا به آلمان می‌رسد و دستگیر می‌شود. این به چه معنا است؟ اعلان جنگ.»

رئیس‌جمهوری سابق روسیه افزود: «در چنین موردی، ما با تمام سلاح‌هایمان بوندستاگ، دفتر صدراعظم (آلمان) و جاهای دیگر را هدف قرار می‌دهیم.»

دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه هفته گذشته رئیس‌جمهوری روسیه را به ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین متهم و حکم بازداشت او را صادر کرد. روسیه در واکنش به این تصمیم، ضمن مخالفت با آن، اعلام کرد که صلاحیت قضایی این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و تصمیم‌های آن را «پوچ و بی‌اعتبار» خواند.

در پی اعلام حکم دیوان کیفری بین‌المللی، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ضمن حمایت از این حکم گفت: «هیچ کس فراتر از قانون نیست.» وزیر دادگستری این کشور نیز حکم بازداشت پوتین را در آلمان «معتبر» خواند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، نیز این حکم را «موجه» نامید و گفت که ولادیمیر پوتین «آشکارا جنایات جنگی مرتکب شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیتری مدودف در ادامه سخنانش، خاطرنشان کرد که تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر روابط مسکو با غرب داشته باشد. او افزود: «روابط ما با جهان غرب در حال حاضر در سطح ضعیفی قرار دارد؛ شاید در بدترین وضعیت. حتی زمانی که چرچیل سخنرانی پرده آهنین خود را ایراد کرد، روابط ما بهتر بود و ناگهان آن‌ها چنین حرکتی را علیه رئیس دولت ما انجام می‌دهند.»

مدودف با انتقاد تند از کشورهای غربی گفت: «غرب از استقلال روسیه و چین بیزار است و دهه‌های آینده آرام نخواهد بود زیرا تلاش خواهد کرد روسیه را به کشورهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر تجزیه کند.»

رئیس‌جمهوری سابق روسیه این سخنان را یک روز پس از پایان دیدار شی‌ جین‌پینگ، رئيس‌جمهوری چین، از مسکو ایراد کرد؛ دیداری سه‌روزه که در پایان آن، رئيس‌جمهوری چین به همتای روس خود «تغییری بزرگ» را که در راه است، نوید داد. تغییری که ۱۰۰ سال است اتفاق نیفتاده و گویا قرار است چین و روسیه آن را هدایت کنند. چنین پیامی زنگ خطر را برای غرب به صدا در می‌آورد.

مدودف در پایان سخنانش، در حالی که عنوان می‌کرد که برای احیای روابط روسیه با غرب در آینده نزدیک هیچ چشم‌اندازی نمی‌بیند، گفت امیدوار است تا فرا رسیدن زمان تثبیت اوضاع و از سرگیری روابط، «بخش قابل‌توجهی از این افراد (رهبران غربی) بازنشسته شوند و تعدادی هم مرده باشند.»

بیشتر از جهان