بلینکن در کنگره: چین هنوز به روسیه کمک تسلیحاتی «مرگبار» نکرده است

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که واکنش جهان به حمله روسیه بر رفتار چین تاثیر خواهد گذاشت

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کپیتال هیل واشینگتن_ Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه، ۲۲ مارس (دوم فروردین ۱۴۰۲)، با حضور در کنگره این کشور، حمایت سیاسی و مادی چین از روسیه را در تضاد با منافع‌ آمریکا دانست، اما تاکید کرد که چین هنوز کمک تسلیحاتی «مرگبار» به جنگ‌افروزی روسیه علیه اوکراین نکرده است. 

اظهارات دیپلمات ارشد آمریکا در کنگره، در پی سفر شی جین‌‌پینگ، رئیس ‌جمهوری چین، به روسیه در هفته جاری، بیان شد. شی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در کرملین یکدیگر را «دوست عزیز» خطاب، و درباره پیشنهادهای چین برای حل تخاصم اوکراین گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن تاکید کرد که چین «با دقت بسیار» نظاره‌گر واکنش آمریکا و جهان به اشغال اوکراین به دست روسیه و تاثیر آن بر قاره آسیا است. بلینکن تاکید کرد که اگر روسیه بتواند به همسایه خود حمله کند و عواقبی متحمل نشود، به منزله «باز شدن جعبه پاندورا» خواهد بود و کشورهای دیگر هم خواهند توانست به همسایگان خود تجاوز کنند و به «جهانی از تخاصم» خواهیم رسید.

بلینکن با اشاره به پشتیبانی قوی ژاپن و کره جنوبی از اوکراین، گفت: «مسئله اوکراین بسیار فراتر از اوکراین است… برای مثال، به نظر می‌رسد شاهد تاثیر بنیادین آن بر آسیا باشیم.»

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، نگرانی از احتمال حمله چین به تایوان نیز مطرح شده است. پکن جزیره خودگردان تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، اما در چند ده سال گذشته اغلب از پیوستن «صلح‌آمیز» آن به خاک چین سخن گفته است. با این حال، در ماه‌های اخیر، احتمال حمله چین به تایوان بیش از پیش مطرح شده است. 

بلینکن که در زیرکمیته‌ای در مجلس سنا شهادت می‌داد، گفت: «به نظر من چین اوضاع را با دقت بسیار زیر نظر دارد. آن‌ها از اینکه جهان در راستای مقابله با تهاجم [روسیه به اوکراین] چقدر همسو شود یا نشود، به درس‌های لازم خواهند رسید.»

بیشتر از جهان