افشای نامه محرمانه آیت‌الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس

دستور «سکوت» به نمایندگان مجلس درباره اجرایی شدن طرح افزایش قیمت بنزین

عکس از مشرق‌نیوز - رهبر جمهوری اسلامی یک روز پس از شروع اعتراضات مردمی به نمایندگان مجلس دستور سکوت داد

نشریه اینترنتی «خط حزب‌الله» اطلاعات جدیدی را درباره ماجرای افزایش ناگهانی قیمت بنزین منتشر کرد. اطلاعاتی که نشان‌دهنده رویکرد علی خامنه‌ای درباره اجرای این طرح است. 

این نشریه که در واقع نشریه اینترنتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران است در گزارشی نامه محرمانه علی خامنه‌ای را به نمایندگان مجلس را در روز ۲۶آبان ماه، یعنی دو روز پس از شروع اعتراضات گسترده مردمی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین، منتشر کرده است. نامه‌ای که صبح روز یک‌شنبه برای پیشگیری از مخالفت نمایندگان با اجرایی شدن طرح افزایش قیمت بنزین به دست رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده است. 

در متن این نامه آمده است: «پیرو اظهارنظر برخی از نمایندگان محترم در باب مصوبه ی اخیر سران قوا، الزام اســت به حضرات محترم نمایندگان گفته شود مقتضی است که هرگونه اقدامی درخصوص این مصوبه در مجلس در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد و از آن تخطی نشود و شرایط حساس کشور مورد توجه قرار گیرد. توفیقات آنان را از خداوند متعال خواستارم.» 

این گزارش هم‌چنین با اشاره به گسترش دامنه اعتراض‌ها در روز شنبه و برگزار شدن جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی  می‌نویسد: « همه‌ی اعضا متفق‌القول بر این نظر بودند حال که این طرح کلید خورده، باید اجرا شود، وگرنه عقب نشینی از این موضع، شدیدتر شدن آشوب‌ها و ناامنی‌ها را به دنبال خواهد داشــت. اما اقناع نمایندگان مجلس در این شرایط، فراتر از توان رئیس مجلس بود، برای همین، نظر اعضای شورای عالی امنیت ملی این بود که باید برای حل این موضوع، باید از رهبر انقلاب کمک گرفته شود». به نوشته این گزارش پس از خوانده شدن متن رهبر جمهوری اسلامی، مجلس «آرام» شده است.

کمی پس از شروع اعتراض‌ها سراسری در ایران برخی از نمایندگان مجلس از تهییه طرحی «سه فوریتی» برای بازگرداندن قیمت بنزین به حالت قبلی خبر داده بودند و حتی تعدادی از نمایندگان صحبت از استعفا کرده بودند. حرف‌هایی که البته پس از دستور آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اجرای این طرح، نقش برآب شد. 

کمی پس از شروع اعتراضات در سراسر ایران تعدادی از مراجع تقلید در قم نیز نسبت به اجرای این طرح واکنش نشان دادند که تنها کمی پس از سخنان علی خامنه‌ای در دفاع از اجرایی شدن این طرح، این مراجع تقلید هم سکوت را بر ابراز مخالفت ترجیح دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش نشریه بیت رهبری هم‌چنین با یادآوری  نقل قولی از آیت‌الله خامنه‌ای ادعا می‌کند که رهبر جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل درباره امکان شروع اعتراضات گسترده مردمی هشدار داده بوده است. بنا به ادعای این گزارش سخنان سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای که گفته بود «اینکه این‌ها گفتند در سال ۹۷ چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم و نقشه‌هایی را برای جمهوری اسلامی ابراز کردند، ممکن است فریب باشد. ممکن است جنجال‌ را برای سال ۹۷ بکنند، نقشه را برای سال ۹۸ بکشند»، نشان از پیش‌بینی دقیق رهبر جمهوری اسلامی بوده است. 

این گزارش البته توضیحی نمی‌دهد که طرح گران شدن ناگهانی بنزین و تایید شخص اول مملکت در اجرایی شدن آن چطور می‌تواند «نقشه» دشمنان نظام باشد. 

به‌نظر می‌رسد انتشار این گزارش توسط نشریه بیت‌رهبری هشداری دوباره به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ست که در روزهای گذشته و در اعتراض به سرکوب شدید مردم و سکوت مقامات نظام در اعلام تعداد دقیق جان‌باختگان، هشدار داده بودند که در صورت تداوم این سکوت «مستنداتی» را به اطلاع مردم خواهند رساند. 

از سوی دیگر هم‌زمانی انتشار این گزارش با سخنرانی امروز آیت‌الله خامنه‌ای درباره جان‌باختگان اعتراضات سراسری و دستور او برای دل‌جویی از خانواده‌های داغدار، به نوعی خاتمه دادن به واکنش‌هایی‌ست که در روزهای گذشته از زبان مقامات جمهوری اسلامی به گوش رسیده است. 

بیشتر از