آشپزخانه در انتظار نسل جدید پخت‌و‌پز چاپ سه‌بعدی

ممکن است چاپگرهای سه‌بعدی پخت‌و‌پز به زودی جایگزین وسایل پخت‌و‌پز معمولی مانند اجاق گاز، فر و مایکروویو شوند

رژیم غذایی سفت و سختی دارید که کنترل آن بسیار زمان بر و پیچیده است؟ شاید به زودی بتوانید چاپگری سفارش دهید که غذا را به اندازه دلخواه و با مواد اولیه مشخص برایتان آماده کند.

ممکن است دستگاه‌های پخت‌و‌پز که دارای چاپگر سه بعدی‌اند  به زودی جایگزین وسایل پخت و پز معمولی مانند اجاق گاز، فر و مایکروویو شوند؛ اما آیا مردم می‌خواهند از یک چاپگر سه‌بعدی، حتی اگر به زیبایی طراحی شده باشد، روی میز آشپزخانه‌شان استفاده کنند تا مواد مغذی ریز و درشتی را که برای سالم ماندن نیاز دارند به دقت اندازه‌گیری و استفاده کند؟

مهندسان مکانیک در دانشگاه کلمبیا برای یافتن پاسخی برای این چالش‌ها در آزمایشگاه ماشین‌های خلاق پروفسور هاد لیپسون مشغول به کارند. جاناتان بلوتینگر و پروفسور کریستن کوپر از دانشگاه پیس در مقاله جدید Perspective که در npj Science of Food منتشر شد، تغذیه و رژیم غذایی، مزایا و معایب استفاده از فناوری چاپگر سه بعدی، نحوه مقایسه غذای پرینت سه بعدی با غذای «معمولی» که می‌خوریم و چشم‌انداز آینده آشپزخانه‌ها را بررسی کردند.

چالش‌های چاپ مواد غذایی

فناوری چاپ مواد غذایی از زمانی که آزمایشگاه لیپسون برای اولین بار آن را در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد وجود داشت، اما تا امروز این فناوری به تعداد کمی از مواد خام محدود بود که در حاصل کار خبری از غذاهای اشتها‌آور نبوده است.

تیم بلوتینگر با چاپ وعده‌‌ای متشکل از هفت ماده که در محل با استفاده از لیزر پخته شده بود، این محدودیت را کنار زدند.

محققان یک سیستم چاپگر سه بعدی طراحی کردند که کیک پنیری (چیز کیک) را از مواد خوراکی غذایی از جمله کره بادام زمینی، نوتلا و مربای توت فرنگی می‌سازد.

میزان دقیق اقلام غذایی که به چاپگر داده می‌شود محتوای مواد مغذی وعده‌های غذایی را راحت‌تر کنترل می‌کند.

بلوتینگر گفت: «از آنجایی که چاپ سه بعدی غذا هنوز یک فناوری نوپا است، به اکوسیستمی از صنایع حمایت‌کننده مانند تولیدکنندگان کارتریج خوراکی، فایل‌های دستور پخت قابل دانلود و محیطی برای ایجاد و اشتراک‌گذاری این دستورها نیاز دارد. قابلیت سفارشی‌سازی، آن را به‌ویژه برای بازار گوشت‌های گیاهی، جایی که بافت و طعم باید به دقت فرموله شود تا از گوشت‌های واقعی تقلید کند، کاربردی می‌کند.»

آیا چاپ سه بعدی غذا سالم است؟

در قدم اول این فناوری می‌تواند کمک بزرگی به بخش بهداشت و درمان باشد و بیماران را در دوران نقاهت از غذاهای بی‌طعم و ادویه بیمارستانی نجات دهد. در قدم بعدی افرادی که حساسیت های غذایی شدید دارند می‌توانند از آن برای غذاهایی کاملا کنترل شده استفاده کنند.

کوپر گفت: «ما مشکل بزرگی با ارزش غذایی کم مواد غذایی فرآوری شده داریم. پرینت سه‌بعدی مواد غذایی همچنان از غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کند، اما شاید مزیت برای برخی افراد، کنترل و تعیین بهتر مواد مغذی و تغذیه شخصی باشد. همچنین ممکن است با تقلید از شکل غذاهای واقعی با غذاهای پوره‌شده در جذاب‌تر کردن غذا برای افراد مبتلا به اختلالات بلع مفید باشد.»

پخت‌وپز لیزری و چاپ سه‌بعدی غذا می‌تواند به سرآشپزها اجازه دهد طعم‌ و بافت‌ را در مقیاس میلی‌متری کنترل کنند. افرادی که محدودیت‌ یا حساسیت غذایی دارند، والدین کودکان خردسال، متخصصان تغذیه در خانه‌های سالمندان و ورزشکاران به شکل یکسان می‌توانند از این تکنیک‌های شخصی در برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی بهره ببرند و ازآنجایی‌که این سیستم از تکنواوژی گرمایش نوری استفاده می‌کند، پخت‌وپز می‌تواند مقرون به‌صرفه‌تر و پایدارتر شود.

بیشتر از تکنولوژی