پیچیدگی‌های داستان تیم ملی برای قلعه‌نویی شروع شد

بازی دوستانه ایران - روسیه حاشیه‌های مختلفی داشته و محک سختی برای سرمربی جدید تیم ملی است

اولین جلسه تمرین تیم ملی ـ عکس از فدراسیون فوتبال

امیر قلعه‌نویی در شروع دوره دوم مربیگری‌اش در تیم ملی، عصر پنجشنبه، سوم فروردین (۲۳ مارس)، آزمون سختی مقابل روسیه دارد. او ۱۶ سال پیش دوران کوتاه و البته پرحاشیه‌ای روی نیمکت تیم ملی داشت که با حذف در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ به پایان رسید. این بار هم حضور قلعه‌نویی در تیم ملی، به‌رغم گذشت فقط چند روز از شروع کارش، بدون ماجرا نیست.

قلعه‌نویی و مسئله اقتدار حرفه‌ای

رحمان رضایی از اعضای کادر فنی جدید تیم ملی بود، ولی پس از توییت وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش، کنار گذاشته شد. یامین‌پور نوشته بود که رضایی به دلیل همراهی با اعتراضات سراسری مردم ایران، نباید در کادر فنی حضور داشته باشد. قلعه‌نویی هنوز به حذف این مربی واکنشی نشان نداده است. از مربی حرفه‌ای توقع می‌رود که حامی همکاران منتخب خود در مقابل دخالت‌های بیرونی باشد. اما قلعه‌نویی در حالی سرمربی تیم ملی شده است که در مقایسه با یحیی گل‌محمدی یا علی دایی - که می‌توانستند گزینه‌هایی برای نیمکت تیم ملی باشند- مواضع روشنی درباره همراهی با اعتراضات نگرفته بود.

عکس‌ از فدراسیون فوتبال / اولین جلسه تمرین تیم ملی

پیش‌بینی می‌شود که یکی از چالش‌های امیر قلعه‌نویی در تیم ملی، ارتباطش با ستاره‌هایی باشد که در بالاترین سطح فوتبال اروپا بازی می‌کنند. مدیریت ضعیف دراگان اسکوچیچ در تیم ملی، یکی از دلایل مخالفت لژیونرها با سرمربی کروات تیم ملی بود و در جدایی او نیز نقش‌ داشتند. قلعه‌نویی در نخستین مصاحبه‌اش مدعی شد که مشکلی برای کنترل تیم ملی ندارد: «باید بازیکن‌سالاری را تقویت کرده و به آن قوت ببخشیم، اما بازیکن‌محوری نداشته باشیم. برای بازیکنان نیز صحبت کردم و برایشان مشخص شد. انشاالله این مسائل نباشد. کاری به گذشته ندارم و از این به بعد را صحبت می‌کنم. آن‌هایی که با من کار کرده‌اند، می‌دانند که هم رفیقشان هستم و هم روی اصول خودم می‌مانم.»

شیوه قلعه‌نویی برای دستیابی به اقتدار در مربیگری، شاید امروز در مقابل ستاره‌های نسل جدید تیم ملی کاربرد چندانی نداشته باشد. قلعه‌نویی هنوز نشان نداده است که سیاق رفتارش در جایگاه سرمربی تیم ملی مقابل ستاره‌های مشهور چیست.

خطر تعلیق با ممنوعیت ورود زنان

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از پرونده‌های جنجالی فوتبال ایران در سال‌های گذشته است. پس از فشار فیفا، فدراسیون فوتبال مجبور شد بلیت‌فروشی کم‌شمار برای زنان را در بازی‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر شروع کند، ولی این رویه به شهرهای دیگر نرسید و در تهران هم پس از مدت کوتاهی متوقف شد. حالا مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، خبر داده است که بازی ایران - روسیه در ورزشگاه آزادی با حضور تماشاگران خواهد بود، ولی باید دید که آیا زنان هم می‌توانند با تهیه بلیت به ورزشگاه بروند، یا حضورشان در ورزشگاه گزینشی خواهد بود. فیفا در مقابل سیاست کج‌دار‌و‌مریز فدراسیون فوتبال در ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مواضعی را بارها اعلام کرده است، اما تعلیق فوتبال ایران آن چیزی است که سرانجام با ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها رقم می‌خورد؛ که البته فیفا تاکنون از آن پرهیز کرده است.

ایران - روسیه، بازی با تیمی که به تغییر نسل فکر می‌کند

این سومین بازی دوستانه تاریخ ایران و روسیه است. نخستین بار، دو تیم در ۲۰۱۱ با هم بازی کردند که تیم ملی با هدایت علیرضا منصوریان در جایگاه سرمربی موقت، روسیه را با یک گل شکست داد. دو تیم سپس در ۲۰۱۷ هم بازی دوستانه‌ای در شهر کازان داشتند که تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش، به تساوی یک بر یک رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازی دوستانه با ایران، نخستین مسابقه تیم ملی روسیه در ۱۶ ماه گذشته، پس از اقدام یوفا به تحریم فوتبال این کشور است. والری کارپین، سرمربی روسیه، خواهان تغییر نسل است و بیشتر بازیکنان جوان شاغل در لیگ کشورش را دعوت کرده است تا میانگین سنی تیمش به ۲۴.۷ برسد. آلکساندر گولووین، آلکسی میرانچوک و دنیس چریشف، سه لژیونر مطرح فوتبال روسیه که به ترتیب در موناکو، تورینو و ونیز بازی می‌کنند، در این بازی حضور ندارند. تغییر نسل و جوانگرایی شاید از نیازهای تیم ملی ایران هم باشد، اما امیر قلعه‌نویی که تازه کارش را در تیم ملی ایران شروع کرده، هنوز برنامه روشنی درباره روند تیم ملی ارائه نکرده و ایده‌هایش برای تیم ملی ناشناخته است.

بیشتر از فوتبال