بریتانیا در حمله به داعش شماری غیرنظامی عراقی را هم کشته است

نتایج بررسی گاردین نشان می‌دهد که به‌رغم ادعای بریتانیا مبنی بر آسیب نرسیدن به حتی یک غیرنظامی، شماری از آن‌ها کشته شده‌اند

غیرنظامیان در پی حمله نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری موصل از داعش، از شهر می‌گریزند‌ـ AHMAD AL-RUBAYE / AFP

تحقیق و بررسی نشریه گاردین نشان می‌دهد در جریان مبارزه با داعش در عراق، در حملات هوایی متعددی که به کشته شدن شماری از غیرنظامیان منجر شد، احتمالا نیروهای بریتانیا دخیل بوده‌اند، هرچند بریتانیا همواره ادعا کرده است سلاح‌هایش حتی به یک غیرنظامی آسیب نرسانده‌اند.

دولت و ارتش بریتانیا سال‌ها مدعی بوده‌اند که از نظر حفاظت از مردم عادی عراق، بریتانیا نبردی «بی‌نقص» با شبه‌نظامیان داعش داشته است.

اما نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شدن صدها غیرنظامی در جریان مبارزه با داعش در عراق را تایید کرده‌اند.

نشریه گاردین در تحقیقی که با مشارکت ایروارز (Airwars) انجام داده است، شش حمله به موصل را شناسایی کرده است که به نظر می‌رسد نیروهای بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انجام داده‌اند و در جریان آن، غیرنظامیان کشته شده‌اند. قربانیان دو حمله بریتانیا برای اولین بار درباره کشته و زخمی شدن کودکان، والدین، برادران و خواهرانشان در حملات موشکی صحبت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاردین برای تحقیق در این زمینه، بیانیه‌ها و اطلاعات از جمله ۱۳۰۰ سند نیروهای ائتلاف در مورد تلفات غیرنظامیان را که ارتش آمریکا در دسامبر ۲۰۲۱ منتشر کرد، بررسی کرده است.

به گزارش گاردین، یکی از بازماندگان دختر بزرگش را در انفجار موشک در خیابانی در موصل از دست داد. هر دو پای او را قطع کرده‌اند، در جمجمه دختر دومش هنوز ترکش وجود دارد و پسرش، که آن زمان کودکی نوپا بود، قسمت‌هایی از یک دست و پایش را از دست داده است. زنی دیگر خانه‌اش در حمله موشکی ویران شد و تقریبا تمام اعضای خانواده‌اش را از دست داد از جمله پدر، مادر، دو خواهر و برادر و دو خواهرزاده و برادرزاده‌اش.

در ادامه گزارش گاردین آمده است در مجموع در شش حمله هوایی به موصل که احتمالا بریتانیا انجام داده‌ است، نیروهای ائتلاف مرگ ۲۶ غیرنظامی را پذیرفته‌اند، هرچند وزارت دفاع بریتانیا مدعی شد نیروهای این کشور غیرنظامیان عراقی را نکشته‌اند یا زخمی نکرده‌اند و دخالت نیروهایش در حمله‌ای خاص را تایید یا تکذیب نکرد.

یافته‌های جدید احتمالا مقام‌های بریتانیایی را به‌دلیل سیاست غیرشفاف در ارزیابی تلفات غیرنظامیان، تحت فشار مضاعف قرار خواهد داد.

بریتانیا در سال ۲۰۱۴، در چارچوب ائتلاف علیه داعش، بمباران عراق را آغاز کرد. حملات هوایی به سوریه یک سال بعد آغاز شد. در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، بریتانیا بیش از ۴۰۰۰ بمب و موشک بر سر دو کشور فروریخته است.

ارتش بریتانیا مدعی است در آن حملات، ۳۰۵۲ شبه‌نظامی داعش در عراق کشته شدند بدون اینکه حتی یک غیرنظامی جانش را از دست داده باشد. بریتانیا همچنین ادعا می‌کند در سوریه، ۱۰۱۷ جنگجوی داعش و یک غیرنظامی کشته شدند.

به گزارش گاردین، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کرده‌اند در آن بازه زمانی ۱۴۳۷ غیرنظامی کشته شدند، اما مشخص نکردند کدام کشورهای دخیل بودند.

گاردین در پایان می‌نویسد حتی اگر بریتانیا سرانجام مسئولیت مرگ این غیرنظامیان را بپذیرد، بعید است بازماندگان بتوانند غرامتی دریافت کنند. بر اساس قانونی که در سال ۲۰۲۱ تصویب شد، برای هرگونه درخواست غرامت یک بازه زمانی شش ساله وجود دارد، و اکنون این بازه زمانی گذشته است.

بیشتر از جهان