کشته شدن رهبر محلی داعش در عملیات مشترک نیروهای ائتلاف و عراق

«ابویاسر العیساوی چندین حمله علیه غیرنظامیان عراقی را در بغداد طراحی کرده بود»

نیروهای امنیتی عراق در محل انفجار انتخاری هفته گذشته بغداد - SABAH ARAR / AFP

مقام‌های آمریکا و عراق روز جمعه اعلام کردند که در یک عملیات نظامی مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی، یک رهبر بلندپایه داعش این هفته در عراق کشته شد.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، در عملیات هوایی و زمینی در روز جهارشنبه در نزدیکی شهر کرکوک در شمال عراق، ده عضو داعش کشته شدند، از جمله ابو یاسر العیساوی، که رهبری خیزش مجدد داعش در عراق را به عهده داشت.

صباح النعمان، فرمانده نیروهای ضدتروریسم عراق، گفت که نخست حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمرکا مخفیگاه داعش در شبکه‌ای از غارها را کوبید، و بعد، نیروی زمینی عراق به این منطقه حمله کرد. به گفته او، برخی جنگجویان داعش جلیقه‌های انفجاری خود را منفجر کردند و برخی دیگر با آتش نیروهای عراقی کشته شدند.

این عملیات کمتر از یک هفته پس از خونبارترین عملیات داعش علیه نظامیان در سال‌های اخیر صورت گرفت. در آن عملیات، انفجاری در یک خیابان پرازدحام بغداد جان سی و دو نفر را گرفت.

این نخستین حمله‌ انتحاری در بغداد پس از سه سال آرامش بود. پیش از این رویداد، آخرین بمب‌گذاری انتحاری در ژانویه ۲۰۱۸ در پایتخت عراق انجام شد که در نتیجه آن ۲۷ نفر کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف ضدداعش به رهبر آمریکا گفت: «مرگ یاسر ضربه چشمگیر دیگری بر تلاش داعش برای فعالیت دوباره در عراق است.»

به گفته مقام‌های آمریکایی و عراقی، این عملیات ضربه سختی به توانایی تلاش داعش برای تجدید قوا زد.

بنا بر این گزارش، از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، عیساوی درگیر فعالیت‌های جهادی بود. به گفته آقای نعمان او در اردوگاه بقه زندانی بود و پس از آن، مسئولیت‌های رهبری مهمی در داعش به عهده گرفت، و چندین حمله علیه غیرنظامیان عراقی را در بغداد طراحی کرد.

نیروهای امنیتی عراق تصویری منتشر کردند که به گفته آنها عیساوی را نشان می‌دهد که بر اثر حمله، از شکل افتاه است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در توییت نوشت: «پاسخی کوبنده به آنها دادیم.»

روز جمعه نیروهای امنیتی عراق همچنین گفتند که سه مرد مسلح عضو داعش را کتشه اند، از جمله یک نفر را با جلیقه انتخاری در استان انبار در نزدیکی مرز سوریه.