بیش از ۱۳۵ کودک در عملیات‌های ارتش بریتانیا در افغانستان کشته شده‌اند

ارتش بریتانیا به قتل ۶۴ کودک در عملیات نظامی در افغانستان اعتراف کرد؛ ارقام سازمان‌های تحقیقی بیشتر از این است

بیشترین میزان تلفات نیروهای بریتانیایی و  نیز غیرنظامیان در افغانستان در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ بود - NICOLAS ASFOURI / AFP

سازمان خیریه اقدام علیه خشونت مسلحانه مستقر در لندن، که در زمینه تحقیق و دادخواهی کار می‌کند، روز چهارشنبه ۱۸آبان، در گزارشی مدعی شد که حدود ۱۳۵ کودک در نتیجه عملیات نظامی ارتش بریتانیا در افغانستان پس از سال ۲۰۰۷ کشته شده اند. داده‌های ارتش بریتانیا در زمینه پرداخت غرامت به خانواده‌های این قربانیان، فقط ۶۴ مورد را تایید می‌کند.

سازمان (AAOV) نتیجه یک پژوهش مفصل در مورد میزان کشتار غیرنظامیان به ویژه کودکان توسط ارتش بریتانیا را در افغانستان منتشر کرد. بر بنیاد یافته‌های این سازمان، تنها آمار ۶۴ کودک قربانی بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در داده‌های ارتش بریتانیا وجود دارد که به خانواده‌های آنها غرامت پرداخت شده است. این غرامت چیزی حدود یک هزار و ۶۵۶ پوند در ازای هر کودک بوده است.

این در حالیست که سایر شواهد و تحقیقات این سازمان، مرگ دست کم ۱۳۵ کودک را در اثر عملیات نظامی ارتش بریتانیا، تایید می‌کند. در گزارش آمده است: «حتی اگر میزان مرگ کودکان ۶۴ مورد باشد، بازهم چهار برابر کمتر از چیزی است که قبلا ارتش در این مورد فاش کرده بود.» ارتش بریتانیا، پیش از این اعلام کرده بود که تنها ۱۶ کودک در نتیجه عملیات نظامی این کشور در افغانستان کشته شده اند.

سازمان اقدام علیه خشونت مسلحانه، این آمار را از طریق بررسی دادهای حاوی اطلاعات پرداخت غرامت، دریافته است.  در گزارش ادعا شده که تجزیه و تحلیل این پرداخت‌های غرامت نشان می‌دهد که بین آوریل ۲۰۰۷ و دسامبر ۲۰۱۲، تنها ۳۸ حادثه شامل ۶۴ مورد مرگ کودک رخ داده است که در آن به بستگان کودکان غرامت پرداخت شده است. «اگر توصیف‌های که از مردگان به عنوان پسر فلانی یا دختر فلانی در فهرست قربانیان وجود دارد را در نظر بگیریم، میزان حوادث به ۴۷ مورد و ۱۳۵  کشته می رسد.»

این سازمان مدعی است که ارتش بریتانیا، بسیاری از قربانیان را به دلیل این که از ۱۶ تا ۱۸ سال سن داشته اند، در فهرست کودکان قربانی قرار نداده اند. زیرا کوچک ترین کودک ثبت شده در فهرست کشته شدگان یک ساله و بزرگترین آن ۱۵ ساله است.

بر بنیاد این گزارش، کوچکترین قربانی ثبت شده در داده‌های ارتش بریتانیا، یک نوزاد پسر یک ساله بود که در ماه مارس ۲۰۰۹ کشته شد. در سپتامبر همان سال، یک دختر ۱۸ ماهه نیز در شهرستان نادعلی در استان هلمند، افغانستان کشته شد «که فقط ۳هزار پوند بابت مرگ آنها پرداخت شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علل کشته شدن کودکان توسط ارتش بریتانیا در افغانستان

یافته‌های سازمان اقدام علیه خشونت مسلحانه، نشان می‌دهد که هیچ مدرکی مبنی بر هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان یا کودکان توسط ارتش بریتانیا وجود ندارد. بیشتر دلایل این کشتارها، هدف گیری ضعیف، استفاده بیش از حد از تسلیحات سنگین و جنگ در مناطق پرجمعیت، اعلام شده است.  در گزارش آمده است، «تیراندازی متقابل و حملات هوایی دو شایع ترین علت مشخص شده مرگ بودند که سوالاتی را در مورد قوانین درگیری ارتش بریتانیا که در آن زمان در هلمند مستقر شده بود، ایجاد کرده است.»

بر بنیاد یافته‌های این گزارش، ۶۸ مورد از ۱۳۵ مورد مرگ کودکان، در اثر حملات هوایی بوده و ۳۰ مورد دیگر به شلیک سلاح‌های سبک مانند تیراندازی متقابل، بر می‌گردد.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع بریتانیا، در پاسخ به گزارش سازمان (AAOV) گفت، هر گونه مرگ غیرنظامی در طول درگیری یک تراژدی است، بیشتر زمانی که کودکان و اعضای خانواده درگیر هستند. او تصریح کرد: «نیروهای مسلح بریتانیا سخت تلاش می کند تا این خطر را به حداقل برساند، که متأسفانه هرگز نمی توان به طور کامل آن را از بین برد.»

با این حال، در این گزارش گفته شده است که آمار بدست آمده از تلفات غیرنظامی توسط نیروهای بریتانیا در افغانستان، تنها بخشی از تلفات واقعی است. زیرا داده‌های موجود  فقط آن دسته از افغان‌هایی را در بر می‌گیرد که می‌دانستند و می‌توانستند پروسه دشوار درخواست غرامت را طی کنند و شواهد کافی برای پذیرش این ادعا توسط پرسنل دفتر دعاوی منطقه‌ای داشتند.

نمودار تهیه شده بر اساس داده‌های موجود نزد این سازمان، نشان می‌دهد که بیشترین میزان تلفات در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ صورت گرفته است. در این دو سال، اوج درگیری‌های نیروهای بین المللی با طالبان در افغانستان بود. در سال ۲۰۱۴، ماموریت نظامی ناتو که بریتانیا نیز جزء آن بود در افغانستان پایان یافت.

اما آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهند که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، نیز در اثر بمباران هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان، دست کم ۷۸۵ کودک کشته و ۸۱۳ کودک دیگر مجروح شده‌اند، به این معنی که کودکان ۴۰ درصد از کل تلفات غیرنظامیان را در این دوره تشکیل می‌دهند.

بیشتر از جهان