رئیس جمهوری فرانسه: ناتو به مرگ مغزی دچار شده است

مکرون خواهان ایجاد یک ارتش اروپایی شد

رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون در دومین روز نشست اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل - 12 ژوئیه 2018-LUDOVIC MARIN / AFP / POOL

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است که ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) دچار «مرگ مغزی» شده است. او همچنین به کاهش حمایت آمریکا از این اتحاد نظامی میان آمریکا و اروپا اشاره کرد. 

رئیس جمهوری فرانسه گفت، تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ که سیاست «نخست آمریکا» را دنبال می کند، توجه ایالات متحده به حفاظت از نظم جهانی کاهش یافته است.

آقای ترامپ، پیشتر، از اروپا به‌عنوان یک «دشمن» یاد کرده  است که «تقریبا به بدی چین» است. او گفته است، اگر مفاد پیمان آتلانتیک شمالی طبق آنچه ایالات متحده درنظر دارد ترمیم نشود، ممکن است آمریکا را از آن خارج کند.

Getty Images

آقای مکرون در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «اکونومیست» که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت:«آنچه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم، مرگ مغزی ناتو است.»

رئیس جمهوری فرانسه در مورد آینده اتحاد نظامی آمریکا و اروپا گفت: «خطر زیادی هست که ما در بلند-مدت از نقطه نظر ژئوپولیتیکی محو شویم، یا دست‌کم دیگر کنترل سرنوشت خود را نداشته باشیم.»

آقای مکرون به حملات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد در شمال سوریه، به‌عنوان نمونه‌ای از عدم کارکرد درست ناتو اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به نشریه اکونومیست گفت:«هیچ هماهنگی میان تصمیم استراتژیک ایالات متحده با شرکای ناتو نیست، و ما این را در تهاجم هماهنگ نشده یک عضو ناتو، ترکیه، در منطقه‌ای می‌بینیم که در آن منافع‌مان مطرح است.» 

در سال ۲۰۱۸، آقای مکرون خواهان ایجاد یک ارتش اروپایی شد که دونالد ترامپ در واکنشی خشم آلود آن را «اهانت آمیز» توصیف کرد.

اما روز پنجشنبه، آنه گرت کرامپ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان، در اظهاراتی جداگانه اما مشابه با آقای مکرون، گفت که سطح حمایت ایالات متحده از نظم جهانی درحال «کاهش» است. 

اما خانم کرامپ کارن باوئر افزود که ناتو «لنگر امنیت اروپا» باقی خواهد ماند. او گفت، هرگونه اقدام برای ایجاد قابلیت نظامی مستقل اروپا، مکملی خواهد بود بر پیمان آتلانتیک شمالی. 

اما روز پنجشنبه، ژنرال یِنس اشتولتنبرگ، دبیر کل ناتو، با این نظریه که ناتو در حال اضمحلال است، مخالفت کرد.

او خطاب به خبرنگاران گفت: «ما در مقایسه با دهه‌های گذشته، بیشتر فعالیم، و بیشتر مدرنیزه می‌شویم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ایالات متحده به اهمیت ناتو برای این کشور آگاه است.»

قرار است بریتانیا در اوایل ماه دسامبر، درست در میان کارزار انتخابات عمومی کشور، میزبان هفتادمین سالگرد کنفرانس سران ناتو در لندن باشد که پرزیدنت ترامپ نیز در آن حضور خواهد داشت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent