گفت‌وگوی تلفنی وزاری خارجه ایران و امارات؛ دعوت از امیرعبداللهیان برای سفر به امارات

وزیر خارجه امارات از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای سفر به امارات دعوت کرد

Fabrice COFFRINI / AFP وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر ژنو

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، و شیخ عبدالله بن‌زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، سه‌شنبه شب در گفت‌وگویی تلفنی در مورد روند توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان با تبریک ماه رمضان به وزیر خارجه امارات گفت که گفت‌وگوهای سازنده اخیر میان مسئولان امنیتی و اقتصادی دو کشور زمینه‌ساز ارتقاء و توسعه بیش‌ازپیش روابط خواهد بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی تهران برای برگزاری نشست مشترک تجار و بازرگانان دو کشور را اعلام کرد و گسترش رایزنی‌ها میان تهران و ابوظبی را برای توسعه مناسبات سازنده دو کشور حائز اهمیت دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، توافق اخیر بین تهران و ریاض را در مسیر تقویت همکاری و همگرایی میان کشورهای منطقه توصیف کرد و از تقویت روابط میان سوریه و امارات نیز ابراز خرسندی کرد.

شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌ نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید نوروز و ماه رمضان به طرف ایرانی، تحول در روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی را مثبت و به سود منطقه ارزیابی کرد. او همچنین اظهار امیدواری کرد که روابط دمشق و ابوظبی در راستای تثبیت ثبات و امنیت در منطقه و مصالح کشورهای اسلامی به سطح مطلوب ارتقا یابد.

وزیر خارجه امارات همچنین از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای سفر به امارات دعوت کرد.

به نظر می‌رسد که روابط تهران و ابوظبی در پی سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که ۲۵ اسفندماه در راس هیئتی امنیتی، سیاسی و اقتصادی به امارات متحده عربی رفته بود، روند رو به بهبودی را طی می‌کند.

تحولات سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی با کشورهای عربی منطقه در پی امضای توافق تهران و ریاض با میانجیگری چین در ۱۹ اسفندماه، وارد فاز تازه‌ای شده است. به نظر می‌رسد تهران تلاش می‌کند با عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، راهی برای حل مشکلات گسترده اقتصادی خود پیدا کند.