اوکراین و روسیه برای موج جدیدی از نبردهای بهاری آماده می‌شوند

«صدها هزار سرباز روسی که برای جنگ در اوکراين بسیج شده‌اند، نتوانسته‌اند حمله جديد مسکو را به موفقيت در ميدان جنگ تبديل کنند»

روسيه صدها هزار سرباز را برای جنگ در اوکراين و حمله جدید بهاری بسيج کرده است. کارشناسان جنگ می‌گويند اين سربازان جديد نتوانسته‌اند پيشروی‌های روسيه را به موفقيت بزرگی تبديل کنند.

به گزارش موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، اوکراین نیز اینک برای حملات جدید خود آماده است. 

کارشناسان جنگ می‌گویند صدها هزار سرباز روسی که برای جنگ در اوکراين بسیج شده‌اند، نتوانسته‌اند حمله جديد مسکو را به موفقيت در ميدان جنگ تبديل کنند و اعزام سربازان بیشتر به میدان جنگ، به احتمال زیاد کمکی به موفقیت بیشتر روسیه نخواهد کرد.

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، سپتامبر ۲۰۲۲ دستور اعزام نیروهای تازه را برای مبارزه با کمبود پرسنل صادر کرد و ۳۰۰ هزار سرباز برای حضور در جبهه ثبت‌‌نام کردند. به گفته موسسه مطالعات جنگ، بسیاری از این سربازان بدون تجهیزات و آموزش کافی به جنگ اعزام شده‌اند. در ارزیابی این موسسه که یکشنبه، ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، منتشر شد، آمده است: «آن‌ها اینک برای حمله بهاری اعزام می‌شوند.» بنا به این ارزیابی، تهاجم مسکو «به احتمال زیاد به اوج خود نزدیک می‌شود»، زیرا پیشروی‌ها در امتداد چندین جبهه در منطقه دونباس در شرق اوکراین تاکنون نتوانسته است «دستاوردهای تاکتیکی» داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این ارزیابی آمده است: «اگر ۳۰۰ هزار سرباز روسی نتوانسته‌اند به پیروزی قاطعی در اوکراین دست یابند، بعید است که اعزام نیروهای اضافی و موج بسیج نیرو در آینده، نتیجه‌ای چشمگیر و متفاوت ایجاد کند.» بنابراین، اوکراین در موقعیتی است که در بخش‌هایی از خط مقدم فعلی، طرح حمله‌ بریزد.  

به گزارش روزنامه بیزنس اینسایدر، کارشناسان، مقام‌های ناتو و سازمان‌های اطلاعاتی غرب، در فوريه به اين نتيجه رسيدند که روسيه حمله پيش‌بينی‌‌شده خود را در شرق اوکراين آغاز کرده است. ۲۰ فوریه، درست چند روز پیش از سالگرد حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین، وزارت دفاع بریتانیا گفت که روسیه در امتداد چندین جبهه می‌کوشد‌ در اطراف باخموت، کرمینا و وهلدار پیشروی کند. 

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، نیز دوشنبه، ۲۰ مارس (۲۹ اسفند)، گفت کشورهای اتحادیه اروپا برای اقدامی سریع با هدف تحویل گلوله‌های توپخانه‌ به اوکراین، توافق کرده‌اند. همزمان، مسکو تمرکز خود را بر حمله به منطقه صنعتی شرق اوکراین  حفظ کرده است. اوکراین برای عقب راندن نیروهای مهاجم روسیه، به شدت به  گلوله‌های توپخانه‌ نیاز دارد.

جوزپ بورل با انتشار یک توییت اقدام کشورهای اتحادیه اروپا را ستود و «ارسال یک میلیون گلوله‌ توپخانه‌ ۱۵۵ میلی‌متری در عرض ۱۲ ماه به اوکراین» را «تصمیمی تاریخی» برای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و نروژ دانست.

او گفت: «ما اینک داریم یک گام کلیدی در جهت تحقق وعده‌های خود برای تحویل بیشتر مهمات توپخانه به اوکراین برمی‌داریم.» او خاطرنشان کرد که ۱۸ کشور در پروژه «ای‌دی‌ای» به منظور خرید مهمات برای اوکراین ثبت‌نام کرده‌اند.

بیشتر از جهان