دولت یمن و حوثی‌ها برای مبادله بیش از ۸۰۰ زندانی توافق کردند

اين توافق، خوش‌بينی دو طرف را به آزادی هزاران زندانی ديگر در ماه‌های آینده و نیز امضای قرارداد صلح برای پايان دادن به جنگ، افزایش داده است

این مبادله‌ تحت نظر سازمان ملل متحد و صليب سرخ بين‌المللی انجام می‌شود-Saleh Al-OBEIDI / AFP

دولت يمن و شورشيان حوثی مورد حمایت ايران، دوشنبه، ۲۰ مارس (۲۹ اسفند)، موافقت کردند که بیش از ۸۰۰ زندانی را مبادله کنند. این مبادله‌ تحت نظر سازمان ملل متحد و صليب سرخ بين‌المللی انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، نمایندگان دولت یمن و حوثی‌ها، دور آخر مذاکرات مبادله زندانیان را در سوئیس، با اعلام آزادی ۸۸۷ زندانی در ماه رمضان به پایان رساندند. دور دیگری از مذاکرات نیز پس از آزادی زندانیان جنگی برگزار خواهد شد.

اين توافق، خوش‌بينی دو طرف را به آزادی هزاران زندانی ديگر در ماه‌های آینده و نیز امضای قرارداد صلح برای پايان دادن به جنگ، افزایش داده است.

عبدالقادر المرتادا، رئیس کمیته تبادل زندانیان حوثی، گفت که این توافق به آزادی ۷۰۶ زندانی حوثی و ۱۸۱ اسیر از دولت یمن منجر می‌شود. دولت یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷۰۶ حوثی «بلافاصله» با ۱۸۱ زندانی دولتی، از جمله چهار روزنامه‌نگار محکوم به اعدام با حکم حوثی‌ها و ۱۹ زندانی ائتلاف، مبادله خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها همچنین موافقت کرده‌اند که محمد المقدشی، وزیر دفاع سابق دولت قانونی یمن، را آزاد کنند. ناصر منصور هادی، برادر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری سابق یمن، پسران ربوده‌شده علی محسن الاحمر، معاون سابق رئیس جمهوری، و محمد عبدالله صالح و افاش، پسر عموی او، و خواهر و برادر طارق محمد عبدالله صالح، عضو شورای رهبری ریاست جمهوری، نیز جزو زندانیانی‌اند که مبادله می‌شوند. 

حوثی‌ها از آزادی فیصل رجب، رهبر نظامی و محمد قحطان، از رهبران حزب تجمع یمنی برای اصلاح، اجتناب کردند. یمنی‌ها ضمن انتقاد از مبادله صدها شورشی حوثی با غیرنظامیان یمنی، خواستار اجرای سریع توافق شدند.

هشام الوصیفی، روزنامه‌نگار یمنی که ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها ربوده شد و سپس در جریان یک مبادله بزرگ زندانیان در سال ۲۰۲۰ آزاد شد، به عرب‌نیوز گفت: «امیدواریم که بر خلاف گذشته، حوثی‌ها این معامله را نقض نکنند. امیدواریم که سازمان ملل پیش از آغاز ماه رمضان، فشار مستقیمی برای اجرای این توافق اعمال کند.»

در رویدادی جداگانه، دولت یمن حوثی‌ها را متهم کرده است که در ماه‌های اخیر، یک چهره اینترنتی یمنی را بی‌رحمانه ربوده و به قتل رسانده‌اند. معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن، گفت که شورشيان حوثی، حمدی عبدالرزاق را که چهره‌ای شناخته‌شده در رسانه‌های اجتماعی است و اکتبر گذشته به دست شورشيان ربوده شد، به دلیل انتقادش از فساد شبه‌نظاميان، رفتار آن‌ها با مخالفان و نقش آن‌ها در تشديد فقر، اعدام کردند.

مقام‌های يمنی گفتند که شورشيان پیش از افشای مرگ این خبرنگار در روز يکشنبه،  ماه‌ها او را شکنجه کرده بودند، و مدعی‌اند که او خودکشی کرده است.

بیشتر از جهان