خشکسالی در سومالی جان بیش از ۴۳ هزار نفر را گرفت

سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند فقط در سومالی، بیش از شش میلیون نفر از گرسنگی جان خود را از دست دهند

سومالیایی‌ها با فرار از خشکسالی همچنان با سوءتغذیه و وبا در کنیا مواجه هستند- REUTERS/Thomas Mukoya

سازمان بهداشت جهانی و آژانس کودکان سازمان ملل متحد گزارش می‌دهند که سال گذشته حدود ۴۳ هزار نفر در اثر طولانی‌ترين خشکسالی ثبت‌شده سومالی، جان خود را از دست داده‌‌اند. به احتمال زياد، نيمی از قربانیان کودکان زير پنج سال بودند. 

به گزارش اسوشیتدپرس، اين نخستین آمار رسمی اعلام‌شده از شمار جان‌باختگان در اثر خشکسالی است که بخش‌های بزرگی از منطقه شاخ آفريقا را برگرفته است. 

پيش‌بينی می‌شود که دست‌کم ۱۸ هزار نفر و حداکثر ۳۴ هزار نفر، نیز در شش ماه اول ۲۰۲۳  جان خود را از دست دهند.

این گزارش که مدرسه بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن آن را تهیه کرده است و دوشنبه، ۲۰ مارس ( ۲۹ اسفند)، منتشر شد، می‌گوید: «بحران کنونی هنوز فاصله زیادی تا پایان دارد.»

سومالی، اتيوپی و کنيا اینک با ششمين فصل متوالی کم‌باران و خشکسالی مواجه‌اند. این در حالی است که جنگ در اوکراين و افزايش قيمت‌های جهانی مواد غذايی نیز بحران گرسنگی را پيچيده‌تر کرده است.

سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری میلادی گفته بود که دیگر اعلامیه رسمی در مورد قحطی سومالی صادر نمی‌کند، اما این وضعیت را «به شدت بحرانی» نامید. این سازمان گزارش داد که پیش‌بینی می‌کند فقط در سومالی، بیش از شش میلیون نفر از گرسنگی جان خود را از دست دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قحطی، به معنی کمبود شدید غذا و مرگ‌و‌میر شدید به علت گرسنگی یا سوء‌تغذیه همراه با بیماری‌هایی مانند وبا است. صدور «اعلامیه رسمی قحطی»، به این معنی است که داده‌ها نشان دهند بیش از یک پنجم خانوارها به کمبودهای غذایی شدید دچارند، بیش از ۳۰ درصد کودکان به شدت دچار سوء‌تغذیه‌اند و هر روز بیش از دو نفر در بین ده هزار نفر، به این دلایل جان خود را از دست می‌دهند. 

آدام عبدالمولا، نماینده کمیساریای کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سومالی، روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «خطر قحطی هنوز وجود دارد.»

برخی از مقام‌های مسئول در امور بشردوستانه و تغییرات آب‌و‌‌هوایی، در سال جاری هشدار داده‌اند که روند کنونی، از قحطی سال ۲۰۱۱ در سومالی بدتر است. در جریان آن قحطی ۲۵۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

ميليون‌ها دام نیز در بحران کنونی که ترکیبی از تغييرات آب‌و‌‌هوايی و ناامنی است، جان خود را از دست داده‌اند. سومالی با هزاران جنگجوی الشباب، وابسته به شاخه القاعده در  آفریقای شرقی، نبرد می‌کند. آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد می‌گويد سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. 

بر اساس گزارشی از ارزيابی امنيت غذايی که ماه گذشته منتشر شد، احتمال دارد نزديک به نيم ميليون کودک در سومالی در سال جاری به شدت دچار سوء‌تغذيه شوند.

بسیاری از مسئولان امور بشردوستانه می‌گویند که این بار توجه جهان به جای دیگری معطوف است.  

هماهنگ‌کننده مستقر در سازمان ملل متحد، ژانویه ۲۰۲۳ به لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: «بسیاری از اهداکنندگان قبلی کمک، حالا بر تحولات اوکراین متمرکز شده‌اند.»

بیشتر از جهان