اوکراین طرح مهمات اتحادیه اروپا را «گامی قدرتمند» برای امنیت اروپا خواند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرحی دو میلیارد یورویی برای تامین مهمات موردنیاز اوکراین تصویب کردند

شلیک هویتزر M777  توسط نیروهای اوکراینی به سوی مواضع روسیه در نزدیکی باخموت در شرق اوکراین- Aris Messinis / AFP

کی‌یف دوشنبه، ۲۰ مارس (۲۹ اسفند)، از طرح دو میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای ارسال مهمات موجود در انبارهای خود و نیز خرید گلوله‌های توپخانه موردنیاز اوکراین، استقبال کرد.

آندری یرماک، رئیس‌‌ دفتر رئیس ‌جمهوری اوکراین،  گفت که از اتحادیه اروپا برای تصویب طرح خرید مهمات برای اوکراین به مبلغ دو میلیارد یورو سپاسگزاری کرد و آن را «گامی بسیار قدرتمند برای حفاظت از امنیت اروپا» دانست.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوشنبه، ۲۰ مارس، در بروکسل طرحی دو میلیارد یورویی برای تامین مهمات مورد نیاز اوکراین تصویب کردند.

هدف این طرح، ارائه یک میلیون گلوله در ۱۲ ماه آینده به اوکراین است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن ۳۵۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید، از جمله مهمات، به اوکراین اختصاص می‌دهد.

اوکراین به اتحادیه اروپا گفته است که به ۳۵۰ هزار گلوله در ماه نیاز دارد تا سربازانش بتوانند حمله‌های مسکو را مهار، و ضدحمله‌های جدیدی طراحی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، این طرح  را یک «علامت شروع» دانست و وعده داد که اوکراین می‌تواند در سال جاری روی دریافت مقادیر زیادی مهمات حساب کند.

بخش اول طرح، شامل یک میلیارد یورو، متعهد می‌شود که کشورهای اتحادیه اروپا از ذخایر موجود خود، به سرعت مهمات در اختیار اوکراین بگذارند.

بخش دوم این طرح نیز شامل سفارش خرید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری برای توپخانه اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های اروپایی گفتند که هدف این طرح، ارسال نخستین محموله گلوله‌های موردنیاز اوکراین تا پایان ماه مه، و امضای قراردادهای مشترک تا آغاز سپتامبر است. مقام‌های اروپایی می‌گویند که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی، ۴۵۰ میلیون یورو برای ارسال ۳۵۰ هزار گلوله به اوکراین هزینه شده است.

مصرف مهمات اوکراین در حال حاضر بسیار بیشتر از مقداری است که حامیان غربی آن تولید می‌کنند.

بروکسل می‌گوید که شرکت‌های تولید مهمات اتحادیه اروپا پس از کاهش تولید در سال‌های پس از پایان جنگ سرد، اینک باید به «حالت اقتصاد جنگی» روی آورند.

صنایع تولید مهمات در اتحادیه اروپا از این موضع شکایت دارند که دولت‌ها هنوز قراردادهای بلند‌مدتی را که برای سرمایه‌گذاری در خطوط تولید بیشتر نیاز دارند، امضا نکرده‌اند.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، گفت، «ما به میزان تولید مناسب برای زمان صلح عادت کرده‌ایم»، اما اینک در اروپا جنگ‌ در جریان است.

بیشتر از جهان