کمک جدید نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

اوکراین خواهان جنگنده‌های اف-۱۶ و سامانه‌های دوربرد موشکی پیشرفته است، اما این تجهیزات هنوز ارائه نشده

آمریکا از شروع جنگ بیش از ۲۵ میلیارد دلار کمک نظامی-امنیتی در اختیار اوکراین قرار داده است - REUTERS/Ivan Lyubysh-Kirdey

دولت آمریکا روز جمعه، ۳ مارس ۲۰۲۳، یک بسته کمک جدید نظامی-امنیتی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این بسته از کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف شامل تجهیزات سامانه‌های موشکی، توپخانه و همچنین مهمات برای خودروهای زره‌ای هیمراس و هویتزر است.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در زمستان سال گذشته، دولت ایالات متحده بیش از ۲۵ میلیارد دلار کمک نظامی-امنیتی در اختیار اوکراین قرار داده است.

کنگره ایالات متحده سال گذشته میلادی، حدود ۱۱۳ میلیارد دلار اعتبار برای ارائه کمک‌های نظامی-امنیتی به ارتش و دولت اوکراین تصویب کرد. آخرین دور کمک‌های نظامی آمریکا برای ماه دسامبر، هنوز به‌طور کامل ارائه نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین مدت‌ها است که خواهان دریافت جنگنده‌ای اف-۱۶ و مجموعه‌ دیگری از تجهیزات نظامی پیشرفته، از جمله سامانه‌های موشک‌های دوربرد است.

با این حال، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکنون از ارائه این دست از تجهیزات نظامی پیشرفته به اوکراین خودداری کرده است.

وب‌سایت خبری دهیل بامداد شنبه چهارم مارس (۱۳ اسفند) در گزارشی نوشت دولت بایدن برای ارائه تجهیزات نظامی پیشرفته، از جمله جنگنده‌های اف-۱۶ و سامانه‌های دوربرد موشکی، زیر فشار قرار دارد. چرا که به‌نظر می‌رسد فرماندهان ارتش روسیه در حال برنامه‌ریزی به‌منظور شروع دوره تازه‌ای از حملات گسترده‌اند.

ارائه کمک‌های نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین در حالی است که هم‌اکنون درگیری‌های شدیدی میان مدافعان اوکراینی و نیروهای ارتش روسیه در اطراف شهر باخموت، در شرق منطقه دونتسک، در جریان است.

بر اساس گزارش‌‌ها، نیروهای روسیه شهر باخموت را از سه جهت محاصره کرده‌اند و نشانه‌‌هایی هم از عقب‌نشیتی نیروهای اوکراینی گزارش شده است.

بیشتر از جهان