رئیس‌جمهوری چین در بحبوحه جنگ اوکراین، وارد روسیه شد

شی جین‌پینگ قرار است در دیدار با ولادیمیر پوتین در مورد اوکراین گفت‌وگو کند

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز دوشنبه ۲۹ اسفند وارد مسکو شد. انتظار می‌رود که پکن در قالب میانجی به مناقشه روسیه و اوکراین وارد شود و به این منظور گفت‌وگوهایی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، داشته باشد.

به گزارش رویترز، از زمانی که دادگاه بین‌المللی کیفری حکم بازداشت پوتین را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی صادر کرد، شی اولین رهبر ملی است که به دیدار رئيس‌جمهوری روسیه رفته است و با او دست می‌دهد. مسکو حکم دیوان بین‌المللی لاهه را «نمایشی آشکارا خصمانه» دانسته و پکن نیز اعلام کرده که چنین اتهامی منعکس‌کننده استانداردهای دوگانه است.

در بحبوحه جنگ اوکراین و حمایت هرچه بیشتر کشورهای غربی از کی‌یف،‌ روسیه سفر شی جین‌پینگ را نشانه‌ای از این ارائه می‌دهد که متحد قدرتمندش در برابر تلاش‌های گسترده به منظور منزوی کردن مسکو، از او حمایت می‌کند. این اولین سفر شی جین‌پینگ پس از آغاز سومین دوره ریاست‌جمهوری او در این ماه است.

هم‌زمان با این سفر، ولادیمیر پوتین با انتشار مقاله‌ای در روزنامه مردم چین، نوشت: «ما می‌توانیم چشم‌انداز ژئوپلیتیکی در جهان را احساس کنیم که دستخوش تغییرات شدیدی می‌شود.»

افزون بر اهمیت دیدار با رئیس‌جمهوری چین برای پوتین، این ملاقات برای شی نیز یک ارتباط محکم دیپلماتیک به شمار می‌رود. چین که پیش‌تر پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای برای حل بحران اوکراین منتشر کرده بود، در عین حال روابطش با مسکو را هم تقویت می‌کند.

پکن بارها اتهام‌های غرب مبنی بر برنامه‌ریزی برای تسلیح روسیه را رد کرده است، اما می‌گوید پس از افزایش واردات زغال سنگ، گاز و نفت از روسیه بعد از تهاجم پوتین به اوکراین، خواهان مشارکت بیشتر در زمینه انرژی است. تحریم‌های غرب بر انرژی روسیه به این منجر شد که پکن در واردات خود میلیاردها دلار صرفه‌جویی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی پس از ورود به مسکو در روز دوشنبه، قرار است با پوتین گفت‌وگوهایی «غیررسمی» داشته باشد و مذاکرات رسمی برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است.

رئيس‌جمهوری چین در مقاله‌ای که در روسیه منتشر شد، تاکید کرد که دو کشور به مفهوم «دوستی ابدی و همکاری متقابل سودمند» پایبندند و پیشنهاد صلح اوکراین که ماه گذشته منتشر شد، منعکس‌کننده دیدگاه‌های جهانی است. او در مقاله خود تاکید کرد: «مشکلات پیچیده راه‌حل‌های ساده‌ای ندارند.»

کی‌یف و حامیان غربی آن می‌گویند هرگونه آتش‌بس صرفا به پوتین فرصت می‌دهد نیروهایش را تقویت کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، تصریح کرده است که تنها پس از خروج نیروهای روسی از خاک کشورش، حل‌وفصل صلح‌آمیز را در نظر خواهد گرفت.

کارشناسان معتقدند که پیشنهاد چین حاوی هیچ راهکار مشخصی در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ یک‌ساله روسیه و اوکراین نیست؛ جنگی که ده‌ها هزار نفر را کشته، شهرهای بسیاری را ویران کرده و میلیون‌ها نفر را به فرار از اوکراین مجبور کرده است. با این حال پوتین از پیشنهاد چین برای میانجیگری استقبال کرد و گفت که درباره موضع روسیه«توضیحات مفصلی» به شی ارائه خواهد کرد.

 پوتین در سال ۲۰۲۲ مدت کوتاهی قبل از اعزام ده‌ها هزار نیروی نظامی به اوکراین، با شی جین‌‌پینگ یک شراکت «بدون محدودیت» امضا کرد. چین از محکوم کردن روسیه خودداری کرد و به گفته ایالات متحده، به مسکو راه نجات اقتصادی داد. در کنار افزایش صادرات نفت و زغال‌سنگ به چین، پوتین گفت که روسیه به ساخت رآکتورهای انرژی هسته‌ای در آنجا کمک می‌کند و دو کشور همکاری در زمینه اکتشاف‌های فضایی و فناوری‌های جدید را نیز تقویت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه در حالی وارد مسکو شد که در باخموت در شرق اوکراین، درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد. نیروهای اوکراینی از تابستان گذشته در نبردی طولانی‌ و خونین‌ مقابل نیروهای روسیه در باخموت مقاومت می‌کنند.

بیشتر از جهان