ترامپ هم‌پیمانان «کم‌کار» آمریکا در ناتو را تهدید کرد

ترامپ پیشتر اعتراض کرده بود که ایالات متحده بیش ازحد بار دفاعی ناتو را به دوش می‌کشد

دونالد ترامپ گفت چنانچه تشخیص دهد که هرکدام از 29 کشور عضو ناتو به تعهدات خود در زمینه هزینه کردن برای دفاع نظامی عمل نمی‌کند، با اعمال محدودیت‌های تجاری آنها را مجازات خواهد کرد. البته او مشخص نکرد که اگر به این کشورها حمله شود، آمریکا از آنها دفاع خواهد کرد یا خیر.

ترامپ که در اجلاس ناتو در لندن درکنار رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، نشسته بود گفت که آمریکا از منظر تجاری با کشورها تعامل می‌کند و اگر کشورها بابت هزینه‌ کردن در حوزه دفاعی کم‌کاری کنند، به روش دیگری با آنها برخورد خواهدکرد.

ترامپ افزود: «این عادلانه نیست كه پیمان ناتو به دفاع از كشورهایی کمک می‌کند كه تعهد نداده‌اند حداقل 2 درصد از هزینه‌های دفاعی خود را بپردازند.

وی گفت: «اگر اتفاقی بیفتد، ما باید از آنها محافظت کنیم؟ این واقعاً منصفانه نیست. اگر آنها نخواهند هزینه کنند، من ناچارم از لحاظ تجاری اقدام کنم و در این زمینه همه گزینه‌ها را در اختیار دارم.»

ترامپ پیشتر اعتراض کرده بود که ایالات متحده بیش ازحد بار دفاعی ناتو را به دوش می‌کشد، و با توجه به اینکه او همچنان به استراتژی «اول آمریکا» پایبند است، از متحدان این کشور خواست به اهداف تعیین شده برای تأمین هزینه‌های دفاعی عمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی می‌کند، که به نسبت بودجه این کشور، بیش از یک درصد بیشتر از کشورهای یونان (2.22 درصد) و بریتانیا (2.15 درصد) است. بیش از 20 کشور دیگر عضو ناتو کمتر از دو درصد تعیین شده برای مخارج دفاعی هزینه می‌کنند، اما در یک دهه گذشته، یعنی مدت‌ها پیش از بر سر کار آمدن ترامپ، بودجه‌های دفاعی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

ماه گذشته، مکرون گفت که پیمان ناتو فرآیند «مرگ مغزی» را طی می‌کند و در آستانه از کار افتادن است. ترامپ در سخنرانی خود در لندن به این سخنان پاسخ داد و گفت که اظهارات مکرون توهین به عضویت نظامی در ناتو است. او گفت: «چنین اظهاراتی بسیار بسیار زننده است.»

پس از پیشنهاد فرانسه برای وضع مالیات دیجیتال بر شرکت‌های آمریکایی مانند آمازون، فیسبوک و گوگل، ترامپ پیشنهاد کرد که تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای بر واردات از فرانسه اعمال شود.

ترامپ که در این اجلاس کنار نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، نشسته بود گفت کانادا نیز از لحاظ هزینه کردن در حوزه نظامی اندکی کم‌کار است؛ اما ترودو با استناد به سرمایه‌گذاری‌های اخیر این کشور در هواپیماهای جنگنده و ناوگان دریایی، از بودجه دفاعی کشورش دفاع کرد.

ترودو گفت: «در تمامی مناطقی که نیروهای ناتو مستقر شده‌اند، کانادا حضور داشته است. ما پیوسته مشارکت خود را افزایش داده‌ایم و نیروهایمان را به جاهای خطرناک اعزام کرده‌ایم. ... ایالات متحده و تمامی هم‌پیمانان ما در ناتو می‌دانند که کانادا شریک استوار و قابل اعتمادی‌ست، ما به دفاع از ناتو و منافع خود ادامه خواهیم داد.