سفر رسمی بشار اسد به امارات متحده عربی

رئیس‌جمهوری سوریه روز یکشنبه در بدو ورود به ابوظبی، با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی دیدار کرد

استقبال رسمی شیخ محمد بن زاید آل نهیان از بشار اسد در ابوظبی۱۹ مارس ۲۰۲۳- Eissa AL-HAMMADI / UAE PRESIDENTIAL COURT / AFP 

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز یکشنبه، ۲۸ اسفند، برای دیداری رسمی وارد امارات متحده عربی شد.

اسماء الاسد، همسر بشار اسد او را در این سفر همراهی می‌کند. این سفر نشانه دیگری از گشودگی کشورهای عربی برای کاهش انزوای دمشق است.

بشار اسد سال گذشته، سال گذشته در اولین سفر خود به یک کشور عربی از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ نیز به امارات متحده عربی سفر کرده بود، اما به گزارش رویترز، او روز یکشنبه با مراسم رسمی و تشریفات بیشتری مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش رسانه‌های دولتی در امارات متحده عربی، هواپیمای بشار اسد مورد استقبال جنگنده‌های اماراتی قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری سوریه روز یکشنبه در بدو ورود به ابوظبی، با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی دیدار کرد.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، پس از این دیدار در توییتر نوشت:« ما مذاکرات سازنده‌ای با هدف توسعه روابط بین دو کشور انجام دادیم. گفتگوهای ما همچنین راه‌های تقویت همکاری برای تسریع ثبات و پیشرفت در سوریه و منطقه را مورد بررسی قرار داد.»

سایت ریاست جمهوری سوریه نیز در خبری اعلام کرد که اسماء اسد در اولین سفر رسمی خود به خارج از کشور همراه با همسرش، با شیخه فاطمه بنت مبارک مادر شیخ محمد بن زاید آل نهیان که در امارات به عنوان «مادر ملت» شناخته می‌شود، دیدار خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بشار اسد در اولین سفر خارجی خود پس از زلزله مهیب سوریه و ترکیه به عمان سفر کرد. او هفته گذشته نیز به مسکو رفته بود.

امارات متحده عربی، که از متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، به سمت احیای روابط با بشار اسد گام برمی‌دارد.

رویترز در گزارش خود در این زمینه با اشاره به اینکه عربستان سعودی، قطر و تا حدودی امارات متحده عربی زمانی از شورشیان علیه اسد حمایت می کردند، تاکید کرده است که ابوظبی در سال‌های اخیر با وجود مخالفت‌های ایالات متحده، روابط خود را با دمشق بازسازی کرده است.

به نظر می‌رسد هدف امارات متحده عربی از این اقدام، مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه است که با همراهی روسیه از بشار اسد در مقابل شورشیان مخالف او حمایت کرده بود.

عربستان سعودی، دیگر قدرت منطقه‌ای نیز که اخیراً با رقیب خود ایران برای احیای روابط دوجانبه به توافق رسیده است، درها را برای گفت‌وگوی احتمالی با دمشق به‌ویژه در مورد مسائل بشردوستانه باز کرده است و می‌گوید کشورهای عربی در حال رسیدن به اجماع بر سر این نکته هستند که منزوی کردن سوریه کارساز نیست.

قطر، مانند آمریکا، مخالفت خود را با هرگونه اقدام در جهت بازسازی یا عادی‌سازی روابط با بشار اسد اعلام کرده است.

جنگ داخلی در سوریه صدها هزار کشته، میلیون‌ها نفر آواره به جا گذاشته و کشور را به ویرانی کشانده است.

بیشتر از جهان