حسین شریعتمداری زنان را به برخورد «توده‌های عظیم مردم» تهدید کرد

شریعتمداری در روزنامه کیهان از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا برنامه خود را برای عبور از «پدیده پلشت کشف حجاب» ارائه کنند

بسیاری از زنان در خیابان‌های ایران پس از کشته شدن مهسا امینی با برداشتن حجاب،  مخالفت خود را با جمهوری اسلامی نشان می‌دهند - Atta KENARE / AFP

حسین شریعتمداری در سرمقاله روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ روزنامه کیهان، تهدیدهای علم‌الهدی به دخالت شهروندان حامی جمهوری اسلامی برای مقابله با بی‌حجابی زنان را تکرار و «کشف‌حجاب‌کنندگان» را به برخورد مردم با آنان تهدید کرد.

منصوب رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان کشف حجاب را «پایمال کردن حق مسلم توده‌های عظیم مردم» خواند و اعلام کرد که حامیان حجاب حق دارند «حق مسلم» خود را مطالبه کنند. او با انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی، از آن‌ها خواست برنامه خود را برای عبور از آنچه او «پدیده پلشت کشف حجاب» خواند، ارائه کنند.

سردبیر روزنامه کیهان در این سرمقاله، با انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی برای برخورد نکردن با زنان بی‌حجاب نوشت: «سوال این است که مگر حجاب خانم‌ها یک واجب شرعی و الزام قانونی نیست؟! اگر چنین است که هست، چرا مسئولان محترم که پاسداشت اسلام و قوانین نظام تکلیف تعریف‌شده و خالی از تردید آنان است، در مقابل کشف حجاب برخی از خانم‌ها که مدتی است به یک پدیده پلشت و ناپسند اجتماعی تبدیل شده است، مهر سکوت بر لب زده‌اند و چاره در‌خور توجهی نمی‌اندیشند؟!»

شریعتمداری در حالی که کشف حجاب را مسئله‌ای مهم و دخالت قوای سه‌گانه در آن را ضروری دانسته است، نوشت: «زنانی که کشف حجاب کرده‌اند در مقایسه با توده‌های عظیم و چند ۱۰ میلیونی خانم‌های با حجاب اگرچه اولا بسیار اندک و کم‌شمارند، ثانیا بر اساس برخی از بررسی‌های میدانی، بسیاری از آن‌ها (نظیر برخی از زنان بازیگر) به خطا و با توهم از کشف حجاب برای انگشت‌نما شدن استفاده می‌کنند.»

این‌گونه به نظر می‌رسد که اظهارات حسین شریعتمداری و دیگر حامیان جمهوری اسلامی در مورد ورود مردم به برخورد با بی‌حجابی نشانی از تجربه دوباره برخوردی است که اوایل انقلاب از طریق کمیته‌ها انجام شد.

هم‌زمان، تعدادی از فرماندهان سپاه و مقام‌‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم از آغاز طرح برخورد با «کشف حجاب» و برخورد با زنان به شکل «محله‌محور» خبر دادند و اعلام کردند که این طرح از اولین روزهای سال‌ نو در شهرهای مختلف ایران اجرا خواهد شد. در این طرح بنا است گروه‌هایی به نام «طلایه‌داران» و همچنین نمازگزاران و افراد مرتبط با مساجد در محله‌ها با زنان به اتهام سر باز زدن از حجاب اجباری برخورد می‌کنند.

شریعتمداری در سرمقاله ۲۸ اسفند کیهان، درخواست کرد خانم‌هایی که کشف حجاب کرده‌اند، از «دامی که پاگیر آن شده‌اند» نجات داده شوند. او در ادامه، کم‌توجهی مسئولان به کشف حجاب را سبب‌ساز گسترش آن دانست و نوشت: «بعید نیست خدای نخواسته این تصور غلط را در میان برخی از نوجوانان دامن بزند که کشف حجاب را ناهنجار و خلاف شرع و قانون تلقی نکنند و به این توهم دچار شوند که اگر این‌گونه نبود، مسئولان محترم با آن برخوردی شایسته می‌کردند! و نهایتا بیم آن می‌رود که از این رهگذر آینده آنان در معرض تباهی قرار گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شریعتمداری بار دیگر از نقش دشمن در کشف حجاب گفت و آن را عبور از دیگر خاکریزهای جمهوری دانست و ادامه داد: «اگر دشمن بتواند در سد عفاف رخنه کند، عبور از سایر خاکریز‌ها امکان‌پذیر‌تر خواهد بود. منظور این نیست که همه کشف حجاب‌کننده‌ها را عامل دشمن تلقی کنیم، ولی یافتن سرنخ‌ها و دنبال کردن آن‌ها می‌تواند در راهیابی افسران اطلاعاتی کشورمان به برخی از کانون‌های اصلی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.»

در اظهارنظری مشابه  در روز جمعه هم، ۴۶ نفر از مدیران حوزه‌های علمیه تهران در نامه‌ای به رئیسی، بر اجرای کامل حجاب اجباری تاکید کردند و با بیان اینکه «اگر جلو زنان و معترضان کوتاه بیاییم، جلوتر خواهند آمد»، افزودند: «اگر قرار باشد از قانون حجاب عقب‌نشینی کنیم، دلیلی بر پافشاری بر سایر قوانین نداریم.»

آن‌ها در ادامه، با اشاره به اظهارات برخی مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر جلوگیری از «دو قطبی شدن جامعه»، عنوان کردند که خواستار «رسیدگی عاجل برای موثر و کاربردی شدن قانون حجاب‌»اند و آمادگی دارند تا به دولت برای اجرای کامل حجاب اجباری «کمک» کنند.

حسین شریعتمداری سپس با تهدید زنان به برخورد غیرقانونی با آن‌ها از سوی نیروهای حامی حکومت در خیابان‌ها، نوشت: «مردم مسلمان و پاکباخته ایران اسلامی بار‌ها نشان داده‌اند که برای حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از گزند ناهنجاری‌ها با کسی تعارف ندارند! بنابراین بعید نیست اگر به این نتیجه (ولو غیرواقعی) برسند که دست‌اندرکاران امور برای مقابله با کشف حجاب برخی خانم‌ها از توان لازم برخوردار نیستند! یا خدای نخواسته در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند، احتمالا خود برای مقابله با این هنجارشکنی که باور‌های دینی و عفت و اخلاق جامعه را تهدید می‌کند، دست‌به‌کار شوند.»

او در پایان، قوای سه‌گانه را مسئول پیامدهای این اتفاق دانست و کشف حجاب را مشکل هر سه طیف، مردم، مسئولان و خود کشف‌حجاب‌کنندگان دانست.

این سرمقاله کیهان در حالی منتشر می‌شود که شرکت‎‌‌کنندگان در نماز جمعه هم در آخرین جمعه سال ۱۴۰۱ شعار «مرگ بر بی‌حجاب» سر دادند. محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری، در این باره در توییتی نوشت: «شعار خوبی نیست. باید طلب هدایت کرد نه مرگ، اما اعتراضشان حق است. به‌زودی این حجم از نفرت و غیرت دامن مسئولانی را که به‌خاطر رای و قدرت، منفعل نشسته‌اند، خواهد گرفت.»

روزنامه اطلاعات نیز در یادداشتی از جمیله کدیور، موج تازه‌ تند شدن فضا علیه زنان را ترفندی برای کارشکنی در مذاکرات احیاشده میان جمهوری اسلامی و کشورهای عربی دانست.