خیز بزرگ روحانیون در ایران برای سرکوب زنان به بهانه حجاب اجباری

سر دادن شعار «مرگ بر بی‌حجاب» در نماز جمعه ۲۵ اسفند تهران، واکنش افراد و رسانه‌های داخل ایران را برانگیخت

در آخرین نمازجمعه ۱۴۰۱ که به امامت محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در مصلی تهران برگزار شد، حاضران با سردادن شعار مرگ بر بی‌حجاب اعتراض خود را به افزایش بی‌حجابی در کشور و متوقف‌شدن روند مقابله نظام آن‌طور که آن‌ها می‌خواهند، اعلام کردند.

شعاری که به نظر می‌رسد به فهرست شعارهای رایج در نمازجمعه اضافه شده است، اما فعالان سیاسی معتقدند این شعار نه به‌صورت خودجوش که با هدف فشار بر نهادهای انتظامی و امنیتی برای برخورد با مسئله کشف حجاب افزایش‌یافته پس از جنبش زن، زندگی، آزادی، به نمازجمعه تهران رسیده است.

واکنش نشان ندادن امام‌جمعه تهران به این شعار، نگرانی برخی فعالان سیاسی اصول‌گرا را نیز به همراه داشت و محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری، در توییتی نوشت: «شعار خوبی نیست باید طلب هدایت کرد نه مرگ، اما اعتراضشان حق است. به‌زودی این حجم از نفرت و غیرت دامن مسئولینی که به‌خاطر رای و قدرت منفعل نشسته‌اند را خواهد گرفت.»

روزنامه اطلاعات نیز در یادداشتی از جمیله کدیور، موج تازه‌ تند شدن فضا علیه مقوله زنان را ترفندی برای کارشکنی در مذاکرات احیا شده میان جمهوری اسلامی و کشورهای عربی دانست و نوشت: «تلقی افکار عمومی این است که مطرح‌شدن دوباره موضوع حجاب و اقدامات و اظهارات نسنجیده برخی متولیان امر برای خشمگین‌سازی مردم و رودررو قراردادن آن‌ها یا استمرار اختلالات اینترنتی و ایجاد التهاب در جامعه به‌منظور آن است که در روند مذاکرات و بهبود شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران مجدد، خدشه و مشکل ایجاد کنند.»

به نظر می‌رسد با فرارسیدن فصل گرما و ماه رمضان، نگرانی‌ها از تداوم بی‌توجهی زنان ایران به قوانین حجاب اجباری افزایش یافته است.

نگرانی‌ که سبب شده است ۴۶ مدیر حوزه علمیه تهران روز جمعه در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی خواستار ایستادگی نظام بر قانون حجاب اجباری شوند و هشدار دهند: «اگر قرار باشد امروز از قانون حجاب عقب‌نشینی کنیم، فردا دلیلی بر پافشاری بر سایر قوانین نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مدیران به وضوح نگرانی خود را از روند افزایشی‌ بی‌توجهی زنان ایرانی به حجاب بیان کردند و خطاب به رئیسی نوشته‌اند قانون فاخر اساسی ایران زنان را به داشتن نشانه‌ای ملزم کرده است که شایسته رسیدن به مقام خلافت الهی شناخته شوند تا مورد اذیت افراد سطحی‌نگر قرار نگیرند و محدود به بعد بدن نشوند.

روحانیون حوزه‌های علمیه همچنین تاکید دارند که با مکر دشمن، برهنگی بیش‌ از پیش در ایران افزایش یافته است و هر چه صبر می‌کنند، انفعال و بی‌تصمیمی در فضای کشور در مورد آن موج می‌زند.

در ادامه افزایش حساسیت‌ها در‌مورد مسئله قوانین مرتبط با حجاب، پس از آنکه بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی، از طرحی آماده‌شده خبر داد که به تصویب سران قوا رسیده است، سخنگوی هیئت‌رئیسه با رد این خبر گفت این طرح هنوز در صحن مجلس بررسی نشده است و شایعاتی از قبیل تصویب سران قوا واقعیت ندارد.

همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی قرار داشتن ماده‌ای مبنی بر مسدود کردن تلفن و اینترنت زنان مشمول جریمه در این طرح نیز که اعتراض کاربران در رسانه‌های مجازی را به همراه داشت، به‌سرعت رد کردند تا مشخص شود مقام‌های مختلف نظام، همانطور که در نامه ۴۶ مدیر حوزه علمیه قم آمده، با هراس از واکنش اجتماعی درمورد هرگونه فشار برای اجرای قوانین حجاب اجباری مواجه‌اند.

احمد علم‌الهدی نیز هفته قبل در نمازجمعه مشهد صراحتا بر ممکن نبودن نقش‌آفرینی نهادهای امنیتی و انتظامی به‌دلیل هزینه‌بربودن برای نظام تاکید کرده بود و خواستار حضور خودجوش معتقدان به‌ نظام در عرصه میدانی مبارزه با بدحجابی شده بود.

به ‌این ‌ترتیب می‌توان تایید کرد که جمهوری اسلامی در حال تدارک برنامه‌ای دیگر برای سرکوب زنان در جامعه است، برنامه‌ای که بسیاری اعتقاد دارند در سال جدید جامعه را با واکنشی ‌پیش‌بینی نشدنی در برابر جریان دینی حکومتی قرار می‌دهد که از هیچ کاری برای تشدید سرکوب زنان در ۴۰ سال گذشته به بهانه حجاب دریغ نکرده‌اند. در کارنامه این جریان از کوبیدن پونز بر پیشانی زنان تا قتل، سرکوب، شکنجه و بازداشت و همین‌طور اعتراف اجباری مخالفان حجاب وجود دارد.

آغاز ماه رمضان در بهار سال پیش رو، آغاز برنامه‌های جدید جمهوری اسلامی برای راضی کردن حامیان سنتی علیه مردم معترض به محدودیت‌ها از جمله حجاب است که حاضر به پذیرش محدودیت‌ها و بازگشت به‌ پیش از شهریور سالی که گذشت نیستند.