ضرر ۷۷۳ میلیون دلاری اقتصاد ایران به‌خاطر قطعی اینترنت در یک سال

درحالی که وزارت ارتباطات از میزان خسارات واردشده به اقتصاد کشور بر اثر قطعی اینترنت بی‌اطلاع است، منابع بین‌المللی آمارهای تازه‌ای می‌دهند

Getty Images - قطع پیاپی اینترنت جهانی به دست نظام جمهوری اسلامی

شرکت «Top 10.VPN» که آمار و جزئیات حوزه اینترنت را رصد می‌کند، در گزارشی تازه خبر داده است که هزینه قطعی عمدی اینترنت بر اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی، حدود ۷۷۳ میلیون دلار بوده و ایران پس از روسیه، بیشترین هزینه قطعی اینترنت در جهان را متحمل شده است.

با آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی در ایران، سرعت اینترنت با افت زیادی مواجه شد و در کنار گسترده‌تر شدن فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی، در بسیاری از روزهای خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی نیز اینترنت جهانی در ایران به‌طور کامل قطع بود.

حالا بر اساس گزارشی که شرکت تکنولوژی «Top 10.VPN» در سایت خود منتشر کرده، سال گذشته اقتصاد روسیه از قطعی عمدی اینترنت ۲۱.۶ میلیارد دلار زیان دیده و بعد از ایران نیز، قزاقستان با ۴۱۰ میلیون دلار هزینه قطعی عمدی اینترنت، بیشترین آسیب اقتصادی را متحمل شده است.

پیش‌تر، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده بود که هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد این کشور ضرر وارد می‌کند. عددی که در وب‌سایت جهانی «نت‌بلاکز» که قطعی و اختلال در اینترنت را رصد می‌کند نیز تایید شده است و با قیمت فعلی دلار در ایران، عددی حدود ۶۹ میلیارد تومان برای هر ساعت را نشان می‌دهد.

برای بزرگی این زیان کافی است که بدانیم درآمد نفتی ایران در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

بر اساس برآورد شرکت تکنولوژی «Top 10.VPN»، کل هزینه قطعی عمدی اینترنت بر اقتصاد کشورها در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار بوده است. به عبارتی، روسیه به همراه ایران و قزاقستان سهمی ۹۶ درصدی در کل هزینه‌های اقتصادی قطعی اینترنت در جهان را داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه بعد از تهاجم نظامی به اوکراین، محدودیت‌های گسترده‌ای بر اینترنت و رسانه‌های اجتماعی وضع کرده و ایران نیز در‌پی اعتراضات گسترده مردمی اخیر، اقدام مشابهی انجام داده است.

نت‌بلاکز همچنین تخمین زده بود که خسارت ناشی از قطع اینترنت در ایران ظرف شش روز در اواخر آبان، بیش از ۳۶۷ میلیون دلار بوده است.

دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی ایران می‌گوید معیشت ۱۰ میلیون نفر در این کشور اکنون وابسته به فضای مجازی است و قطعی‌های ممتد اینترنت نیز اشتغال و معیشت این گروه را نشانه گرفته است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز جمعه ۲۶ اسفند، در واکنش به سوالی درباره گزارش نت‌بلاکز‌، مدعی شد که «تاکنون ده‌ها ارزیابی از سوی منابع خارجی صورت گرفته که قابل‌استناد نیستند.»

این درحالی است که او درخصوص آمار دقیق خسارات حاصل از محدودیت‌های اینترنتی پاسخ داد که همکارانش در‌این‌باره ارزیابی دقیقی انجام نداده‌اند تا بدانند میزان زیان چقدر بوده است.

گزارش جدید «Top 10.VPN» می‌گوید هزینه قطعی عمدی اینترنت بر اقتصاد کشورها در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۳۲۳ درصد رشد داشته است و شمار کشورهایی که به قطعی عمدی اینترنت اقدام کرده‌اند، به ۲۳ رسیده و بر زندگی ۷۱۰ میلیون نفر در جهان تاثیر گذاشته است.

فاطمه حسینی، رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس شورای اسلامی، ۱۹ آذر امسال گفته بود با قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت که هم‌زمان با سرکوب اعتراضات اخیر در ایران رخ داد، روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان به کسب‌و‌کارهای حوزه فناوری خسارت وارد شده است.

بیشتر از اقتصاد