اینترنت در ایران دوباره مختل شد

در ماه‌های اخیر اینترنت کشور به‌طور مکرر مختل و در مواردی کاملا قطع شده است

ATTA KENARE / AFP

رسانه‌های داخل ایران گزارش داده‌اند که صبح روز چهارشنبه، ۲۴ اسفند، اینترنت کشور با اختلال گسترده‌ همراه بوده است.

براساس این گزارش‌ها، از ساعت ۹:۵۶ امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه دسترسی به اینترنت مختل شد و برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت صرفا امکان دسترسی به سایت‌های داخل کشور را فراهم می‌کردند، در حالی که دسترسی به سایت‌های داخلی از طریق برخی از شرکت‌های دیگر ممکن نبود.

گزارش شده که درگاه‌های پرداخت نیز با مشکل و اختلال مواجه بوده‌اند.‌

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که این اختلال پس از مدتی برطرف شده است.

در این گزارش‌ها توضیحی درباره علت اختلال گسترده روز چهارشنبه داده نشده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت کشور نیز در این زمینه سکوت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، اینترنت کشور به‌طور مکرر مختل شده است. برخی از کارشناسان این اختلال را عمدی می‌دانند و می‌گویند مقامات جمهوری اسلامی در حال آزمایش «اینترنت ملی» هستند که برای محدودتر کردن دسترسی کاربران در داخل کشور به شبکه جهانی اینترنت طراحی شده است.

در جریان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، دستگاه‌های حکومتی در تلاش برای جلوگیری از بازتاب اعتراض‌ها و خبررسانی در مورد آن، اینترنت در مواردی قطع و یا دسترسی به آن در نقاط مختلف کشور با دشواری روبه رو شده بود.

چهارشنبه پنجم بهمن ماه امسال نیز اینترنت ثابت و همراه برای دقایقی در کل کشور قطع شد.

در همین حال، قاسم خالدی، معاون امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی، روز چهارشنبه گفت که شکایت جمهوری اسلامی از شرکت متا، مالک پلتفرم‌های اینستاگرام و واتس‌اپ آماده شده است.

این دو پلتفرم در حال حاضر در داخل ایران فیلتر هستند، با این حال، خالدی گفت: «اگر متا با ما رفتار دوگانه نداشته باشد، با آنها تعامل خواهیم داشت.»