یک تاریخچه عجیب و غریب: ۱۰۰ سالگی تابلو هالیوود

در سال ۲۰۲۲، تابلو هالیوود با همکاری یک گروه تبلیغاتی برای رویدادهای ویژه از جمله جشن صدسالگی آن بازسازی و رنگ شد

با توقف توسعه هالیوودلند در پی رکود بزرگ اقتصادی در ایالات متحده آمریکا، مالکیت تابلو هالیوود بی سروصدا به شهر لس آنجلس منتقل شد- AFP PHOTO / ROBYN BECK

سال‌ها است که تابلوی هالیوود برفراز تپه‌های لس آنجلس ایستاده و به نماد این شهر بدل شده است. نشریه گاردین به مناسبت صدسالگی این تابلو حقایقی را درباره آن منتشر کرده است.

۱۹۲۳: یک بیلبورد ۲۱ هزار دلاری

تابلوی هالیوود به شکل تبلیغ موقت برای ساخت مسکن جدید در تپه‌های هالیوود نصب می‌شود. تاریخ دقیق ساخت آن معلوم نیست: در پایان سال ۱۹۲۳، چند گزارش خبری در لس آنجلس به طور گذرا به تابلویی غول‌پیکر اشاره می‌کنند که با لامپ روشن شده است.

نشریه گاردین به نقل از هالیوود ساین تراست (Hollywood Sign Trust) می‌نویسد، ساخت این تابلو ۲۱ هزار دلار هزینه برداشت و هری چندلر، ناشر لس آنجلس تایمز، هم در پرداخت این هزینه مشارکت کرد.

در وب‌سایت هالیوود ساین آمده است: «هریک از ۱۳ حرف اصلی این تابلو ۹ متر عرض و تقریبا ۱۳ متر ارتفاع داشت که از مربع‌های فلزی به ابعاد یک متر در ۲.۵ متر تشکیل شده بود و چارچوب پیچیده‌ای از داربست فلزی، لوله، سیم و تیرهای تلفن آن را به هم وصل کرده بود. این تابلو شب‌ها چشمک می‌زد: ابتدا کلمه «هالی»، بعد «وود» و درنهایت «لند» روشن می‌شد.»

۱۹۲۳: خودکشی بازیگر جوان محبوبیت این تابلو را مخدوش کرد

پگ انتویسل، بازیگر اهل بریتانیا که در برادوی به شهرت رسیده بود، بعد از ناکامی برای رسیدن به موفقیت در هالیوود با پریدن از بالای این تابلو خودکشی کرد.

به نوشته گاردین، روزنامه‌های آن زمان درباره مرگ او نوشتند و او را «دختر تابلوی هالیوود» نامیدند. مرگ انتویسل الهام‌بخش آثار ادبی و تلویزیونی متعددی با موضوع فریب و خطر رویاهای هالیوودی شد. گویا سانسورچی‌های هالیوود بخش زیادی از نقشی را که این بازیگر پیش از مرگش ایفا کرده بود به دلیل آنکه رابطه یک فرد همجنسگرا را به تصویر می‌کشید، از فیلم حذف کردند.

۱۹۴۴: شهر لس آنجلس مالک تابلوی هالیوودلند می‌شود

با توقف توسعه هالیوودلند در پی رکود بزرگ اقتصادی در ایالات متحده آمریکا، مالکیت تابلوی هالیوود بی سروصدا به شهر لس آنجلس منتقل شد.

دهه ۱۹۴۰: ایدن ابز، نوازنده و ترانه‌سرا زیر نشان هالیوود ساکن شد

این ترانه‌سرا که مدتی زیر تابلوی هالیوود زندگی می‌کرد، بعد از نوشتن تک آهنگ موفق پسر طبیعت، برای نت کینگ کول در ۱۹۴۸ به شهرت رسید. نشریه ووگ درباره آن نوشت: «معروف‌ترین جمله آهنگ این است: مهم‌ترین درس زندگی دوست داشتن و دوست داشته شدن است.»

۱۹۴۹: اتاق بازرگانی هالیوود، کلمه «لند» را از تابلو حذف کرد

تابلوی هالیوود در اثر باد و باران فرسوده می‌شود. لس آنجلس تایمز در سال ۱۹۴۴ نوشت که حرف «اچ» آن افتاده و باعث شده که اکنون به اشتباه «اولیوودلند» خوانده شود.

درباره اینکه آیا باید این تابلو را پایین کشید یا تعمیرش کرد بحث‌های زیادی مطرح شد. سرانجام، در سال ۱۹۴۹، اتاق بازرگانی هالیوود توانست برای بازسازی حرف «اچ» و هم‌زمان حذف کلمه «لند» به توافق برسد و این تابلو را به تبلیغی برای خود هالیوود بدل کند.

۱۹۷۸: برنامه هیو هفنر، موسس نشریه پلی‌بوی، برای جمع‌آوری کمک مالی به منظور بازسازی این تابلو

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هالیوود ساین تراست می‌نویسد این تابلو در اواسط دهه ۱۹۷۰ به نقطه عطف فرهنگی تبدیل شده است، اما همچنان روند فرسودگی آن ادامه دارد و به‌دلیل وزن زیادش به‌زودی داخل زمین فرو می‌رود. در ضمن، یادآوری می‌کند که در این دوره، بالای حرف «دی» و کل حرف «او» سوم به پایین کوه لی سقوط کرد و فردی نیز انتهای حرف «ال» دوم را آتش زد.

اینجا هیو هفنر از راه می‌رسد و میزبان برنامه جمع‌آوری کمک مالی برای بازسازی تابلو می‌شود و با حراج نمادین حروف تابلو برای افراد سرشناس، ۲۷ هزار و ۷۰۰ دلار جمع می‌کند. 

به نوشته تراست، تابلوی قدیمی در ماه آگوست ۱۹۷۸ جمع می‌شود.

۱۹۹۷: میشل یوئه با آویزان شدن از بالگرد با تابلوی هالیوود عکس می‌گیرد

میشل یوئه برای عکس روی جلد نشریه نشنال جئوگرافیک حرکتی جسورانه انجام می‌دهد و از یک بالگرد آویزان می‌شود. بیش از ۱۵ سال بعد، این تصاویر پیش از آنکه یوئه جایزه اسکار امسال را دریافت کند در فضای مجازی پخش می‌شود.

او درباره جیمی کیمل عکاس گفت او فکر می‌کرد اگر یک بازیگر زن بالای تابلوی هالیوود معلق بماند خیلی عالی است. اما چه کسی جز میشل یوئه جرات انجام این کار را دارد؟

دو بالگرد بود، یکی که من از آن آویزان بودم و یکی هم او در آن نشسته بود.

دسامبر ۲۰۱۳: برد پیت شیرهای کوهستان

عکس دیگری که در سال ۲۰۱۳ معروف شد عکس از دور عکاس نشنال جئوگرافیک از یک شیر کوهی است که از تپه‌ها در مقابل تابلوی هالیوود پایین می‌آید.

پی-۲۲ که به «برد پیت شیرهای کوهستانی» معروف شد، نمادی از تلاشی موفق برای جمع‌آوری کمک مالی برای ساخت یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های حیات وحش است. این گذرگاه برای جلوگیری از مرگ حیوانات به هنگام عبور از بزرگراه‌های جنوبی کالیفرنیا طراحی شد.

متاسفانه خود پی-۲۲ در اواخر سال ۲۰۲۲ بعد از تصادم با یک خودرو کشته شد.

۲۰۱۷: باز هم شیطنت با تابلوی هالیوود

این حروف درشت روی تپه تا چندین دهه هدف شوخی و شیطنت بوده است. به گفته هالیوود ساین تراست، نخستین بار در سال ۱۹۷۹ بود که این تابلو را به هالیوید (Holllyweed) تغییر دادند. سپس آن را به افتخار دیدار پاپ ژان پل دوم از لس آنجلس به (Holywood) بدل کردند.

در سال ۲۰۲۱، ۶ نفر را به‌دلیل تغییر نام تابلو به هالیبوب (Hollyboob) دستگیر کردند.

۲۰۲۳: جشن صدسالگی این تابلو

در سال ۲۰۲۲، تابلوی هالیوود با همکاری یک گروه تبلیغاتی برای رویدادهای ویژه از جمله جشن صدسالگی آن بازسازی و رنگ شد.

رنگ‌آمیزی مجدد تابلوی هالیوود هر ده سال یکبار انجام می‌شود و چند هفته طول می‌کشد و رویدادی رسانه‌ای به شمار می‌آید.

در ماه ژانویه، به مناسبت آغاز جشن صدسالگی تابلو، رئیس هالیوود ساین تراست کارزاری را برای ساخت مرکزی رسمی ویژه بازدیدکنندگان مجهز به موزه و سالن سینما و امکاناتی برای گردشگران اعلام کرد.

ماه فوریه هدیه تولدی غیرمنتظره با خود به ارمغان آورد: سازمان هواشناسی ملی اعلام کرد که بر کوه لی، محل استقرار تابلوی هالیوود برف یا تگرگ نرم باریده است. رئیس هالیوود ساین تراست که در این منطقه ساکن است نیز با انتشار عکسی نوشت:«در هالیوود برف آمد و من گلوله برفی درست کردم!»

بیشتر از فرهنگ و هنر