سه فیلم رکورد بردن بیشترین جایزه اسکار را دارند

امسال فیلم «همه‌چیز همه‌جا ناگهان» در ۱۱ بخش برای دریافت جایزه‌ نامزد شده‌است

«بن‌هور» که بازسازی فیلم صامتی با همین نام محصول ۱۹۲۵ بود، بزرگ‌ترین دکورهای ساخته‌شده را در بین فیلم‌های تولید‌شده در آن زمان داشت-facebook/BenHurMovie

مراسم جوایز آکادمی ۲۰۲۳ یکشنبه‌شب، ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، ساعت ۸ بعدازظهر به وقت لس‌آنجلس برگزار می‌شود. در این مراسم، مجموعه‌ای از فیلم‌ها برای کسب جوایز ارزشمند آکادمی اسکار، از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد، رقابت خواهند کرد. فیلم  «همه‌چیز همه‌جا ناگهان»  (Everything Everywhere All at Once) در حال حاضر با نامزدی در ۱۱ بخش، در صدر فیلم‌هایی است که برای دریافت بیشترین جایزه‌ها نامزد شده‌اند.

اگر این فیلم در هر ۱۱ بخش برنده شود، به سه فیلم دیگری می‌پیوندد که بیشترین جایزه‌های اسکار، از جمله جایزه بهترین طراحی لباس، را در طول تاریخ این جوایز دریافت کرده‌اند. رکورد فعلی فیلم‌هایی با ۱۱ جایزه اسکار، در اختیار «بن‌هور»، «تایتانیک» و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» است.

«بن‌هور» (۱۹۵۹) - نامزدی در ۱۲ بخش

«بن‌هور» که بازسازی فیلم صامتی با همین نام محصول ۱۹۲۵ بود، بزرگ‌ترین دکورهای ساخته‌شده را در بین فیلم‌های تولید‌شده در آن زمان داشت. این فیلم اقتباسی از رمان «Ben-Hur: A Tale of the Christ» نوشته لو والاس در ۱۸۸۰ است و داستان یک اشراف‌زاده ساکن یهودیه را روایت می‌کند که هدف خشم دوست دوران کودکی خود قرار می‌گیرد و به برده‌ای رومی بدل می‌شود.

در این فیلم، در حکم یک اثر نمادین از آن دوره، به لباس‌ها با جزئیات بسیار پرداخته شد. الیزابت هافندن، طراح لباس، تیمی متشکل از بیش ۱۰۰ طراح لباس را برای تهیه لباس‌ها در اختیار داشت. در مراسم اسکار ۱۹۶۰، این فیلم در ۱۲ رشته نامزد شد که ۱۱ جایزه، از جمله «بهترین طراحی صحنه» و «بهترین طراحی لباس» را از آن خود کرد. هافندن بار دیگر در سال ۱۹۶۶ برای فیلم «مردی برای تمام فصول» برنده اسکار «بهترین طراحی لباس» شد.

این فیلم در بخش‌های زیر برنده اسکار شد:

بهترین فیلم سینمایی

 بهترین بازیگر مرد

 بهترین کارگردانی

 بهترین طراحی لباس برای فیلم رنگی

 بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

 بهترین موسیقی یک فیلم دراماتیک کمدی یا موزیکال

 بهترین صداگذاری

 بهترین کارگردانی هنری برای فیلم رنگی

 بهترین فیلمبرداری برای فیلم رنگی

بهترین تدوین فیلم و بهترین جلوه‌های تصویری

«تایتانیک» (۱۹۹۶) - نامزدی در ۱۴ بخش

فیلم «تایتانیک» به کارگردانی جیمز کامرون در سال ۱۹۹۷، بدون شک از لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت ستاره ساخت. در آن زمان «تایتانیک» با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری، گران‌ترین فیلم ساخته‌شده در تاریخ سینما بود. این فیلم تا امروز دو میلیارد و ۲۴۹  میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است.

در مراسم اسکار ۱۹۹۸، دبورا لین اسکات جایزه «بهترین طراحی لباس» را برای به تصویر کشیدن مسافران ثروتمند و قشر کم‌درآمدتر و کارگر تایتانیک در دهه ۱۹۱۰، به خانه برد. اسکات در ادامه در تعداد بیشتری از فیلم‌های کامرون، از جمله «Avatar» و«Avatar: The Way of Water»، طراح لباس بود.

فیلم «تایتانیک» در بخش‌های زیر برنده اسکار شد:

بهترین فیلم

 بهترین کارگردانی

 بهترین کارگردانی هنری

 بهترین فیلمبرداری

 بهترین طراحی لباس

 بهترین تدوین فیلم

 بهترین موسیقی اورجینال دراماتیک

 بهترین ترانه

 بهترین صداگذاری

 بهترین تدوین صدا

 بهترین جلوه‌های تصویری

«ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (۲۰۰۳) - ۱۱ نامزدی

«ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» با برنده شدن در تمام ۱۱ بخش نامزدی خود در جوایز اسکار، تاریخ‌ساز شد. این فیلم آخرین قسمت از مجموعه «ارباب حلقه‌ها» بود و شب تاریخ‌ساز اسکار، پایان این سه‌گانه را به‌یادماندنی کرد.

در میان جوایز متعدد این فیلم، جایزه اسکار «بهترین طراحی لباس» به نگیلا دیکسون و ریچارد تیلور تعلق یافت. این دو توانستند با طراحی بی‌نقص همه چیز، از ردای جادوگران گرفته تا زره الف‌ها، به دنیای جادویی تالکین جان ببخشند.

این فیلم در بخش‌های زیر برنده اسکار شد:

بهترین فیلم

 بهترین کارگردانی

 بهترین موسیقی فیلم

 بهترین ترانه

 بهترین جلوه‌های تصویری

 بهترین فیلمنامه اقتباسی

 بهترین طراحی تولید

 بهترین طراحی لباس

 بهترین میکس صدا

 بهترین گریم و آرایش مو 

 بهترین تدوین فیلم

بیشتر از فیلم