حمایت ژاپن و امارات از قطعنامه سازمان ملل برای بررسی وضعیت افغانستان

شورای امنیت با صدور این قطعنامه وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند 

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت در مقر سازمان ملل در نیویورک،  ۷ مارس ۲۰۲۳ - YUKI IWAMURA / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه علاوه بر تمدید ماموریت یوناما‌، قطعنامه‌ای را برای بررسی وضعیت افغانستان زیر سلطه طالبان به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه، قرار است هیئتی به‌صورت مستقل وضعیت افغانستان، چالش‌ها و رویکردهای طالبان در قبال حقوق بشر شهروندان را بررسی کند. این قطعنامه که مورد حمایت ژاپن و امارات متحده عربی است، از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد تا یک هیئت مستقل برای ارزیابی وضعیت افغانستان ایجاد کند و پیشنهاد‌هایی را برای ایجاد یک رویکرد منسجم برای سازمان‌ها و کشورهایی که در مسئله افغانستان دخیل‌اند، ارائه کند.

لانا نصیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل، وضعیت افغانستان را بسیار پیچیده خواند و گفت اعضای شورا امیدوارند که ایده‌های ارزیابی مستقل به تقویت تفکر شورای امنیت و رویکرد جامعه بین‌المللی پیرامون یک استراتژی بین‌المللی کمک کند. او با انتقاد از رویکرد فعلی سازمان‌ها و کشورها در قبال افغانستان گفت هیچ استراتژی بین‌المللی برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌های افغانستان وجود ندارد.

نصیبه گفت: «افغانستان از اوت ۲۰۲۱ در یک مسیر بسیار نگران‌کننده قرار دارد. بنابراین، امید ما این است که ارزیابی فوق، پیشنهاد‌های معتبری را در‌مورد اینکه چگونه بازیگران مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای مرتبط می‌توانند حول یک دیدگاه مشترک برای این کشور متحد شوند و چگونه می‌توانیم این دیدگاه را در شورای امنیت پیش ببریم، ارائه دهد.»

قطعنامه پیشنهادی ژاپن و امارات متحده عربی به اتفاق آرا مورد تایید ۱۴ عضو شورای امنیت قرار گرفت. در این قطعنامه بخشی از چالش‌هایی که افغانستان با آن روبرو است مانند وضعیت وخیم حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران، مشکلات اقلیت‌های مذهبی و قومی، امنیت و تروریسم، تولید مواد مخدر، مسائل اجتماعی، اقتصادی و توسعه‌ای، نیازها و ترویج گفت‌وگو و بهبود حکومت و حاکمیت قانون ذکر شده است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین ایشیکان کیمی هیرو، سفیر ژاپن در سازمان ملل متحد، از شورای امنیت خواست تا بخشی از فعالیت‌های یوناما را برای همکاری با این هیئت تنظیم کنند.

هیئت بررسی‌کننده وضعیت افغانستان که به‌زودی مشخص می‌شود موظف است تا در ۱۷ نوامبر امسال، گزارش کاملی از وضعیت این کشور را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند.

با وجود آنکه اکثر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی پس از سقوط دولت جمهوری در اوت ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند، اما سازمان ملل متحد و نهادهای زیرمجموعه‌اش در این کشور ماندند. سازمان ملل متحد همچنین هدایت روند کمک به مردم افغانستان برای نجات از بحران بشری به وجود آمده پس از سلطه طالبان را بر عهده گرفت.

سازمان ملل برای نجات مردم افغانستان از بحران بشری، خواهان چهار میلیارد دلار کمک جامعه جهانی شد. بر اساس گزارش بانک مرکزی افغانستان، تنها در ۱۹‌ ماه گذشته حدود دو میلیارد دلار پول نقد وارد افغانستان شده که برای مسائل بشردوستانه هزینه شده است.

در حال حاضر جامعه جهانی گروه طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند. جامعه جهانی ازجمله سازمان ملل متحد به طالبان هشدار داده‌اند تا زمانی که رویکردش را در قبال ارزش‌های حقوق بشری اصلاح نکند، هیچ کشوری آنان را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، سازمان ملل متحد برای جلوگیری از ایجاد فاجعه بشری و تداوم بحران در این کشور، فعالیت‌هایش را در این کشور سرعت بخشیده است و از کمک‌های جامعه جهانی برای مردم افغانستان حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان