شورای امنیت سازمان ملل نشستی با موضوع افغانستان برگزار می‌کند

در این نشست، امنیت افغانستان و وضعیت حقوق بشر در این کشور بررسی خواهد شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز چهارشنبه، ۱۷ نوامبر، نشستی با موضوع افغانستان برگزار کند. شرکت‌کنندگان در این نشست درباره وضعیت امنیتی افغانستان و حقوق بشر در این کشور گفت‌وگو خواهند کرد. دبورا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، نیز در این نشست گزارشی از وضعیت امنیتی و حقوق بشری افغانستان ارائه می‌کند. در این نشست همچنین درباره تامین صلح در افغانستان و اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر در این کشور گفت‌وگو خواهد شد.

نشست یاد شده به درخواست نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد برگزار می‌شود. پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در آستانه برگزاری نشست فرمت مسکو در بیستم اکتبر، از سازمان ملل متحد خواسته بود تا در مورد افغانستان نشستی برگزار کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در شرایطی این نشست در مورد افغانستان را برگزار می‌‌کند که بحران انسانی این کشور را به لبه پرتگاه سقوط رسانده است. سازمان ملل متحد هشدار داده است که در صورت بی‌توجهی به وضعیت بحران انسانی در افغانستان، احتمال بروز فاجعه‌ای انسانی بیش از همیشه محتمل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرده است که اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است و سطح فقر در آن کشور از ۹۰ درصد بالاتر خواهد رفت. پیش‌بینی سازمان ملل متحد این است که در صورت بی‌توجهی و ارائه نشدن کمک به افغانستان در زمستان پیش رو، احتمال بروز فاجعه انسانی به‌شدت بالا خواهد بود. برنامه جهانی غذا هم نیز هشدار داده است که فقر و قحطی بیش از هر زمان دیگر، افغانستان را تهدید می‌کند. ماری ایلن مک گرورتی، رئیس برنامه جهانی غذا، گفته که فقر بسیار شدید، بالا رفتن روزافزون قیمت‌ها، مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و متوقف شدن پروژه‌های انکشافی بحران نقدینگی ایجاد کرده و پول نقد در این کشور کمیاب شده است.

به گفته خانم گرورتی، فقط چند هفته باقی مانده است تا اقتصاد افغانستان کاملا فرو بپاشد و خشکسالی از یک طرف و فرا رسیدن زمستان و افزایش قیمت مواداولیه و سوختی از طرف دیگر وضعیت در افغانستان را وخیم‌تر خواهد کرد.

سازمان جهانی مهاجرت نیز از درباره وخامت اوضاع مردم افغانستان در زمستان پیش رو هشدار داده است. بنا به اعلام این سازمان، موج مهاجرت و آواره شدن افغان‌ها در زمستان بیشتر و وضعیت آنان از گذشته بدتر می‌شود.

با سقوط دولت پیشین افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، وضعیت اقتصادی مردم به‌شدت ضربه خورده است. توقف کامل تمام پروژه‌های حمایتی جهانی از افغان‌ها هم باعث شده است تا بسیاری مردم شغل خود را از دست بدهند و در کنار آن، تمام دستاوردهای ۲۰ سال گذشته از جمله ارزش‌های حقوق بشری نیز از بین رفته‌اند.

با توجه به وضعیت بحرانی مردم در افغانستان توقع می‌رود که نشست شورای سازمان ملل متحد توجه بیشتر کشورها و سازمان‌های امدادرسان را به‌سوی این کشور بحران‌زده جلب کند.