سازمان حقوق بشر ایران: مقا‌م‌های جمهوری اسلامی ۱۳۸ نفر را در ۷۵ روز اعدام کردند

۸۸ نفر از این افراد با اتهام‌هایی مربوط به «مواد مخدر» اعدام شد‌ه‌اند

«افزایش اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر نشان می‌دهد که اصلاحات در قوانین برای مبارزه با مواد مخدر تاثیرگذار نبوده‌اند»-Raheb Homavandi/ REUTERS

سازمان حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه ۱۶ مارس (۲۴ اسفند)، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران طی ۷۵ روز گذشته ۱۳۸ نفر را اعدام کرده است و ۸۸ نفر از این افراد با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» اعدام شد‌ه‌اند. به گزارش این سازمان، تنها در طول دو هفته اخیر (۱۰-۲۴ اسفند) دست‌کم ۲۹ نفر، یعنی دو نفر در روز، در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. 

سازمان حقوق بشر ایران گزارش می‌دهد: «این روند افزایش شدیدی نسبت به سال‌های گذشته دارد.» از ۱ ژانویه تا ۱۵ مارس سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۶۷ نفر اعدام شدند، ۷۲ نفر در ۲۰۲۱، دست‌کم ۹۴ نفر در ۲۰۲۲ و امسال، در ابتدای سال ۲۰۲۳، ۱۳۸ نفر اعدام شدند. اعدام‌های مربوط به «مواد مخدر» در طول سه سال گذشته افزایش یافته است. در همان دوره ۱ ژانویه تا ۱۵ مارس، چهار نفر با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر در سال ۲۰۲۰، ۱۵ نفر در سال ۲۰۲۱ و ۳۴ نفر در سال ۲۰۲۲ اعدام شدند. این روند در سال ۲۰۲۳ به ۸۸ نفر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود امیری‌ مقدم، مدیر این سازمان، روز پنجشنبه گفت: «افزایش شدید اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سال گذشته نشان می‌دهد که اصلاحات در قوانین برای مبارزه با مواد مخدر تاثیرگذار نبوده‌اند.»

او افزود: «این اصلاحات قانونی به‌تنهایی نمی‌توانند تغییری در ایران ایجاد کنند و فشار بین‌المللی و افزایش هزینه‌های سیاسی می‌تواند از اعدام‌های خودسرانه، به نام جرائم مرتبط با مواد مخدر جلوگیری کند.»

مدیر سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید: «متاسفانه با وجود افزایش ۱۰ برابری اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در دو سال اخیر در ایران، سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان که بودجه پروژه‌های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل را تامین می‌کنند، هیچ واکنشی از خود نشان نداده‌اند.»

او افزود: «سکوت سازمان ملل عملا یک چراغ سبز برای جمهوری اسلامی است که به معنی ادامه اعدام‌‌ها محسوب می‌شود. برای اولین بار پس از اصلاحیه سال ۲۰۱۷ قوانین مبارزه با مواد مخدر در ایران، بیش از نیمی از اعدام‌ها با جرم‌های مرتبط با مواد مخدر بوده است.»