جمهوری اسلامی در دو ماه ۹۴ تن را اعدام کرده است

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد حسن عبیات پیش از اعدام زیر ضربات کابل قرار داشته و برای گرفتن اعتراف‌های اجباری به بیضه‌های او شوکر الکتریکی زده‌اند

یافته‌های مشترک سازمان عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمان برومند نشان می‌دهد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تنها ظرف دو ماه گذشته، دست‌کم ۹۴ تن را به‌اتهام‌های مختلف اعدام کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در ابتدای گزارشی که روز پنجشنبه دوم مارس (۱۱ اسفند) منتشر شد، حکومت ایران را متهم کرده که دست‌کم یک شهروند عرب، ۱۴ شهروند کرد و ۱۳ شهروند ایرانی بلوچ را بدون رعایت حقوق ابتدایی متهمان، در دادگاه‌هایی به‌شدت ناعادلانه، محاکمه و سپس اعدام کرده است. 

در این گزارش، ماموران امنیتی-قضایی جمهوری اسلامی بار دیگر متهم شده‌اند که از انواع فشارها و شکنجه‌های جسمی و جنسی علیه افراد بازداشت‌شده استفاده کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود ضمن اشاره به اجرای احکام اعدام حسن عبیات در زندان سپیدار استان خوزستان و آرش (سرکوت) احمدی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی را متهم کرده که پس از بازداشت این دو تن، آن‌ها را زیر انواع شکنجه‌ها قرار داده‌ است.

به نوشته سازمان عفو بین‌الملل، حسن عبیات و  آرش (سرکوت) احمدی زیر انواع فشارها و شکنجه‌ها به «اعتراف‌های اجباری» وادار شدند و اعتراف‌های اجباری آن‌ها از رسانه‌های حکومتی، با وجود اینکه مخالف اصل حقوقی بی‌گناهی و برائت متهمان بود، پخش شد. آن‌ها همچنین از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم شدند و در آخر بدون ملاقات نهایی یا اطلاع به خانواده‌هایشان، مخفیانه اعدام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که حسن عبیات پیش از اعدام و در زمان بازداشت، زیر ضربات کابل قرار داشته است و ماموران امنیتی حکومت جمهوری اسلامی برای گرفتن اعتراف‌های اجباری به بیضه‌های او شوکر الکتریکی زده‌اند.

در گزارش روز پنجشنبه سازمان عفو بین‌الملل، به صدور احکام اعدام‌ برای زندانیان سیاسی بلوچ نیز اشاره شده است. بر اساس یافته‌های عفو بین‌الملل، بین دسامبر ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳، دست‌کم شش شهروند بلوچ در دادگاه‌های جداگانه درباره اعتراضات ماه‌های گذشته، به اعدام محکوم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل هویت این زندانیان سیاسی بلوچ را کامبیز خروت، نظام‌الدین حوت، منصور حوت، ابراهیم نارویی، شعیب میربلوچ زهی ریگی و منصور دهمرده معرفی کرده است. به نوشته عفو بین‌الملل، منصور دهمرده در حالی به اعدام محکوم شده که توان‌خواه است و معلولیت دارد.