سخنگوی قوه قضاییه: با افراد مشهور قاطعانه برخورد می‌کنیم

 مسعود ستایشی از خبرنگاران خواست به‌جای «مسمومیت دانش‌آموزان» از عبارت «بدحالی» استفاده کنند

سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر از ارائه آمار دقیق بازداشتی‌های خیزش انقلابی طفره رفت-ایرنا 

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند، تشکیل پرونده برای رضا کیانیان، هنرمند سینما، را تایید کرد و درباره اعلام جرم دستگاه قضایی علیه روزنامه‌های هم‌میهن و شرق نیز گفت که پرونده این رسانه‌ها در مرحله مقدماتی قرار دارد. او از تشکیل پرونده برای ۴۰ متهم آتش‌سوزی در زندان اوین خبر داد و از خبرنگاران خواست از عبارت «مسمومیت دانش‌آموزان» استفاده نکنند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه، رضا کیانیان را به «شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی» درباره مسمومیت دانش‌آموزان متهم کرد و از تشکیل پرونده برای او با اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» خبر داد. به گفته ستایشی برای صادق زیباکلام و آذر منصوری، دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز قرار نهایی جلب دادرسی صادر و پرونده آن‌ها به دادگاه کیفری ۲ تهران ارسال شده ‌است. سخنگوی قوه قضاییه اتهام این دو فرد را نیز «نشر اکاذیب به‌قصد اضرار به غیر و تشویق اذهان عمومی از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی» اعلام کرد.

سخنگوی قوه قضاییه شخصیت‌ها و افراد مشهوری را که با اعتراض‌های مردمی همراهی کرده‌اند، تهدید کرد و با متهم کردن آنان به «بازی با روان مردم» گفت: «قوه قضاییه با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات ندارد و در ادامه مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‏‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.»

او از تشکیل ۳۰ پرونده برای افراد مشهور خبر داد و مدعی شد که قوه قضاییه رفتار توام با «رافت و احترام» با آنان داشته است، ولی اگر گوش شنوا نداشته باشند، با اقتدار با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مسعود ستایشی در ادامه گفت که پرونده روزنامه‌های هم‌میهن و شرق و سایت ۲۴ هم که پیش‌تر دادستان علیه آن‌ها اعلام جرم کرده بود، در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر از ارائه آمار دقیق بازداشتی‌های خیزش انقلابی طفره رفت و گفت که ۸۲ هزار نفر از بازداشتی‌ها مشمول «عفو» شده‌اند. او در عین‌ حال تصریح کرد همگی این افراد طی ماه‌های اخیر بازداشت نشده نبودند و برخی از آنان در سال‌های گذشته محکوم شده‌اند. او این ادعا را در حالی مطرح کرد که پیش‌تر غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، در مصاحبه‌ای با سایت علی خامنه‌ای، گفته بود شمار «عفوشدگان» اعتراض‌ها از ۹۰ هزار نفر هم بالاتر می‌رود.

اعلام خبر «عفو» این تعداد از بازداشتی‌ها از سوی رئیس قوه قضاییه نه‌تنها برای دستگاه قضایی و حاکمیت کاربرد تبلیغی نداشت بلکه تردیدها را درباره اینکه نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در جریان خیزش انقلابی بازداشت شده‌اند، تقویت کرد. حالا سخنگوی قوه قضاییه در سخنانی که به نظر می‌آید با هدف پنهان کردن آمار بازداشتی‌های اخیر مطرح شده است، می‌گوید تنها ۲۲ هزار نفر از «عفوشدگان» مربوط به اتفاق‌های اخیر بوده‌اند و «بخش دوم عفوشدگان ناظر بر محکومان سال جاری نیست». او در ادامه گفت که برخی از «عفوشدگان با قید وثیقه آزاد بودند یا حتی مورد تعقیب نیز قرار نگرفتند اما مشمول عفو شدند».

ستایشی گفت: از ۶۰ هزار مابقی عفوشدگان، ۲۵ هزار نفر آنان آزاد و ۳۴ هزار نفر مشمول تخفیف شدند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی زندان اوین نیز اعلام کرد که تحقیقات درباره این پرونده با ۴۰ متهم ادامه دارد. به گفته او، قرار است ظرف یک ماه آینده قرار نهایی برای پرونده آتش‌سوزی زندان اوین صادر شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ویدیویی که از برخورد خشونت‌آمیز یک مامور لباس‌شخصی با یک زن مقابل مدرسه منتشر شده بود، مدعی شد که این فرد در کمتر از چند ساعت پس از انتشار این تصاویر شناسایی، دستگیر و تفهیم اتهام شد و اکنون پرونده در حال تحقیقات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستایشی از پاسخگویی دقیق به سوال خبرنگاری که از او پرسید این فرد عضو کدام نهاد بوده است، خودداری کرد و تنها گفت که این فرد عضو فراجا نیست. ستایشی در ادامه افزود: «در ارتباط با آن خانم چیزی که دلالت بر تشکیل پرونده باشد، تاکنون به ما نرسیده است.»

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده ابربدهکار بانکی در دادستانی تهران نیز گفت: «این پرونده مربوط به یک گروه خودرویی است و ۲۷ متهم دارد و اتهام متهم ردیف اول اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی است.»

ستایشی اضافه کرد: «اتهام ۲۶ متهم دیگر این پرونده نیز معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ کیفرخواست این پرونده صادر و به دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی ارسال شد.» به گفته او، قرار است دادگاه رسیدگی به این پرونده با قید فوریت در فروردین ۱۴۰۲ برگزار شود.

سخنگوی قوه قضاییه از ارائه جزئیات درباره پرونده مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان خودداری کرد و از خبرنگاران خواست به‌جای «مسمومیت دانش‌آموزان» از عبارت «بدحالی» استفاده کنند. او مدعی شد که گزارشی علمی مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان وجود ندارد. ستایشی در عین‌ حال دستگیری هشت نفر در ارتباط با این موضوع در استان فارس را تایید کرد و گفت که قوه قضاییه با سرحلقه‌های این اقدام‌ها هیچ مسامحه‌ای نخواهد داشت.