اسکار ۲۰۲۳؛ در مهم‌ترین شب هالیوود چه گذشت؟

فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» جایزه بسیاری از بخش‌های اصلی نودوپنجمین مراسم اسکار را از آن خود کرد

جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی تازه‌ترین مراسم اسکار به فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» تعلق گرفت‌ــ AFP

نودوپنجمین مراسم اهدای جوایز اسکار یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در تالار دالبی در هالیوود لس‌آنجلس برگزار شد.

در مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۳، هنرپیشگان شناخته‌شده روی فرش بژ جدید که جای فرش قرمز را گرفته بود، مقابل دوربین عکاس‌ها لبخند زدند و برای شرکت در یک شب به‌یادماندنی دور هم جمع شدند؛ اما این فقط یک شب سینمایی نبود؛ ستارگان پرطرفدار موسیقی نیز در این رویداد مهم سینمایی شرکت کردند؛ از جمله ریانا و لیدی گاگا که حضورشان در راهروی ورودی مهمان‌ها همه را غافلگیر کرد.

در این مراسم، چهره‌های شناخته‌شده ایرانی از جمله نازنین بنیادی و شهره آغداشلو نیز حضور داشتند و به خیزش سراسری مردم ایران ادای احترام کردند. شهره آغداشلو با لباسی که شعار «زن،‌ زندگی، آزادی» در یک طرف آن و نام مهسا امینی، هاجر عباسی و نیکا شاکرمی، از جان‌باختگان قیام مردم ایران، در طرف دیگر آن نقش بسته بود، در مراسم اسکار شرکت کرد.  

بازیگرانی که اسکار را به خانه بردند

در نودوپنجمین دوره جوایز آکادمی اسکار، جایزه بهترین هنرپیشه اصلی مرد به برندن فریزر برای فیلم «نهنگ» رسید. او در این فیلم، نقش یک معلم انگلیسی را بازی می‌کند که به دلیل بیماری چاقی گوشه‌گیر است و تلاش می‌کند رابطه‌ٰاش با دخترش را بهبود بدهد. آستین باتلر و کالین فارل از جمله رقبای برندن فریزر برای دریافت جایزه بهترین هنرپیشه مرد بودند.

در بخش مهم دیگر، یعنی انتخاب بهترین هنرپیشه اصلی زن، میشل یوه توانست برای فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یک‌باره» این جایزه را به دست آورد. میشل یوه پیش از این جایزه بهترین هنرپیشه زن گلدن گلوب را نیز برای این نقش دریافت کرده بود. در این بخش، کیت بلانشت، با هشت بار نامزدی در اسکار، رقیب بزرگ یوه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این شب مهم سینمایی، هوی کوآن، هنرپیشه فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» هم جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را از آن خود کرد. او در حالی روی صحنه ظاهر شد که از هیجان اشک می‌ریخت و خطاب به مادرش که در خانه و از تلویزیون مراسم را تماشا می‌کرد، گفت: «مامان! من اسکار بردم.»

برندن گلیسون، برایان تایری هنری، جاد هیرش و بری کیوگان رقبای کوآن در این بخش بودند.

جایزه بهترین بازیگر مکمل زن در اسکار ۲۰۲۳ به جیمی‌ لی‌کرتیس، هنرپیشه آمریکایی، برای بازی در فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» تعلق گرفت. آنجلا باست، هونگ چاو، کری کاندون و استفانی هسو از نامزدهای دیگری بودند که برای دریافت این جایزه معرفی شده بودند.

جوایز اصلی برای «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره»

یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که در مراسم امسال اسکار ۲۰۲۳ حضور داشت، فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» بود که علاوه بر جوایز اصلی بخش بازیگری، توانست جوایز بسیاری از بخش‌های اصلی دیگر از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین را هم از آن خود کند. این ساخته مشترک دانی‌یل کوآن و دانی‌یل شاینارت در ۱۱ بخش نامزد دریافت جوایز اسکار شده بود.

«همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» روایت یک زن مهاجر ۳۳ ساله چینی‌ــ‌آمریکایی است که از یک‌سو به فکر سامان دادن به خانواده‌اش است و از سوی دیگر، در معرض پیگیری‌های اداره مالیات آمریکا قرار دارد. تم این فیلم علمی‌ــ‌تخیلی است و شخصیت نقش اول (با بازی میشل یوه) متوجه می‌شود که وظیفه‌ای تاریخی بر دوشش نهاده شده است و باید با دنیایی موازی ارتباط برقرار کند تا تمامی دنیاها در سراسر گیتی را نجات دهد.

«در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «بنشی‌های اینیشرین»، «الویس»، «فابلمن‌ها»، «تار»، «تاپ گان: ماوریک»، «مثلث غم» و «حرف‌های زنانه» نامزدهای این دوره آکادمی اسکار برای دریافت عنوان بهترین فیلم سال بودند که در نهایت، «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» توانست این جایزه را مال خود کند.

«در جبهه غرب خبری نیست»

همان‌طور که بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کرده بودند، جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ به فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» رسید. این فیلم که در اسکار ۹۵، در ۹ بخش نامزد شده بود، توانست جایزه بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی و بهترین طراحی صحنه را نیز به دست آورد.

«در جبهه غرب خبری نیست» را ادوارد برگر، کارگردان سوییسی، بر اساس رمان مشهور اریش ماریا ریمارک آلمانی درباره جنگ جهانی اول ساخته است. این محصول مشترک آلمان و آمریکا در مراسم بفتا که به «اسکار بریتانیا» معروف است، بسیار موفق بود و هفت جایزه از جمله بهترین فیلم را از آن خود کرد.

بهترین مستند، بهترین انیمیشن و بهترین فیلم کوتاه

جایزه بهترین انیمیشن بلند تازه‌ترین مراسم اسکار به فیلم «پینوکیو» گی‌یرمو دل‌تورو رسید. در این بخش، انیمیشن‌های «مارسل صدف کفش به پا»، «گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو»، «جانور دریا» و «سرخ شدن» نامزدهای دیگر دریافت این جایزه بودند.

جایزه بهترین مستند اسکار ۲۰۲۳ نیز به اثری با نام «ناوالنی» رسید. این فیلم چهار رقیب دیگر به نام‌های «هر آنچه نفس می‌کشد»، «زیبایی و خونریزی»، «آتش عشق» و «خانه‌ای ساخته‌شده از ترکش‌ها» داشت.

در نودوپنجمین دوره جایزه اسکار، جایزه بهترین مستند کوتاه به «نجواگران فیل» و بهترین انیمیشن کوتاه به «پسر، موش کور، روباه و اسب» اختصاص یافت. بهترین فیلم کوتاه نیز «وداع ایرلندی» شناخته شد.

در این مراسم، جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلم «حرف‌های زنانه» ساخته سارا پولی رسید.

بیشتر از فیلم