برای نخستین‌بار در چند دهه ضریب هوشی در آمریکا کاهش یافت

آن‌هایی که سطح تحصیلاتشان پایین‌تر بود، امتیاز کمتری به دست آوردند

سطح ضریب هوشی به‌ویژه بین افرادی با تحصیلات کمتر در گروه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال کاهش یافته است - Canva

پژوهش‌های جدید دانشگاه نورت‌وسترن و دانشگاه اورگان نشان می‌دهد که برای نخستین بار در چند دهه اخیر، ضریب هوشی در ایالات متحده آمریکا کاهش یافته است.

آیا آینده‌ای تاریک در انتظار این کشور است؟

نیویورک‌پست در این‌باره می‌نویسد مطالعه‌ای که همین ماه در نشریه «هوش» (Intelligence) منتشر شد، نشان داد سطح ضریب هوشی به‌ویژه بین افرادی با تحصیلات کمتر در گروه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال کاهش یافته است.

پژوهشگران تغییرات اثر فلین (Flynn effect)‌ــ افزایش مداوم و چشمگیر امتیاز آزمون‌های هوش بین نسل‌هاــ را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ در ایالات متحده آمریکا بررسی کردند.

بر اساس اثر فلین، نمرات آزمون هوش از ابتدای قرن بیستم به طور مداوم افزایش یافته و همین امر پژوهشگران را به این نتیجه رسانده است که نسل‌های جوان‌تر نسبت به نسل قبل، باهوش‌تر شده‌اند. به گفته پژوهشگران، از سال ۱۹۳۲، میانگین نمرات آزمون هوش در هر دهه حدود سه تا پنج امتیاز بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته نیویورک‌پست، پژوهشگران معتقدند در مقایسه با مردمان اروپا، روی هوش مردم ایالات متحده آمریکا مطالعات کمتری انجام شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، مطالعه‌ای نروژی در سال ۲۰۱۸ نشان داد ضریب هوشی در ایالات متحده آمریکا ظرف چندین دهه کاهش یافته است.

آن‌ها در این مطالعه نزدیک به ۴۰۰ هزار آزمون هوش را که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ طی پروژه ارزیابی شخصیت ساپا (Synthetic Aperture Personality Assessment) و داده‌های منابع بین‌المللی توانایی شناختی (ICAR) از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به صورت آنلاین از بزرگسالان آمریکایی جمع‌آوری شده بود، بررسی و آن‌ها را با هم مقایسه کردند. آنان از این دو آزمون برای بررسی این روند استفاده و دو نوع امتیاز را با هم مقایسه کردند: یکی امتیاز مربوط به توانایی شناختی و دیگری امتیاز مربوط به مهارت‌هایی مانند ماتریس و استدلال کلامی.

اما به نوشته نشریه دیسکاور، به این آزمون انتقادهایی وارد است؛ چون گاهی اوقات امکان دارد نتایج آن اشتباه تفسیر شود. به‌ویژه زمانی که افراد برای پاسخ به سوال‌های هوش به بخش‌های خاصی از آزمون نگاه می‌کنند نه به نتیجه کلی آزمون. این نشریه تاکید می‌کند که امتیاز ضریب هوشی افراد بر اساس میزان انگیزه آن‌ها برای کسب این نمره یا میزان تلاششان تغییر می‌کند.

اکنون یافته‌های این پژوهشگران نشان می‌دهد که اثر فلین در هر دو این آزمون‌ها معکوس بوده، یعنی امتیاز ضریب هوشی رو به کاهش است نه افزایش. با این حال افزودند که یک ناحیه از آزمون یعنی در امتیاز چرخش سه‌بعدی که مربوط به استدلال فضایی است، افزایش دیده شده است.

اما آن‌هایی که سطح تحصیلاتشان پایین‌تر بود، امتیاز کمتری به دست آوردند. به گفته پژوهشگران، کاهش امتیاز آن‌هایی که سطح تحصیلی بالاتر مثل مدرک کارشناسی داشتند، کمتر بود اما برای افراد جوان‌تری که در این آزمون شرکت کردند، این‌طور نبود.

این پژوهشگران در مطالعه خود چنین نوشتند: «از آنجایی که امتیاز شرکت‌کنندگان جدیدتر در تمام سطوح تحصیلی پایین‌تر بود، ممکن است معنایش این باشد که یا کیفیت آموزش پایین آمده و/یا در ارزش ادراکی برخی مهارت‌های شناختی تغییری پدید آمده است.»

بیشتر از جهان