با نخستین فضانوردان عربستان سعودی عازم ایستگاه بین‌المللی فضایی‌ آشنا شوید

عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۲۲ توافقنامه‌ای با اکسیوم اسپیس امضا کرد تا دو فضانورد را در جایگاه متخصصان ماموریت‌های فضایی از طرف کمیسیون فضایی سعودی به اکسیوم۲ بفرستد

به گزارش العربیه، علی القرنی و ریانه برناوی، اعضای نخستین برنامه ملی فضانوردان سعودی، در قالب خدمه ماموریت فضایی چهارنفره اکسیوم۲، ماه مه از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا خواهند رفت.

این خبر حدود ۴۰ سال پس از آن منتشر می‌شود که عربستان سعودی نخستین شاهزاده عرب، سلطان بن سلمان، را در سال ۱۹۸۵ به فضا فرستاد. 

این دو فضانورد سعودی، در دومین ماموریت  کاملا خصوصی فضانوردی اکسیوم اسپیس برای رفتن به ایستگاه بین‌المللی فضایی شرکت خواهند داشت. این ماموریت گام مهم دیگری در تشکیل ایستگاه اکسیوم، نخستین ایستگاه فضایی تجاری جهان و دومین ایستگاه پس از ایستگاه بین‌المللی فضایی، خواهد بود.

این فضانوردان سعودی کیستند؟

القرنی و برناوی، متخصصان ماموریت‌های فضایی و نمایندگان عربستان سعودی، نخستین فضانوردان عربستانی خواهند بود که به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌روند.

به گزارش العربیه، این ماموریت برای عربستان سعودی نماد بازگشت عرصه اعزام فضانورد به سفر فضایی است و با انجام آن، عربستان سعودی نخستین کشور خارج از گروه شرکای رسمی ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد بود که همزمان، دو فضانورد به این ایستگاه فضایی می‌فرستد. 

تاکنون ۲۶۳ نفر از ۲۰ کشور به این ایستگاه فضایی رفته‌اند، اما عربستان سعودی ششمین کشوری خواهد بود که دو فضانورد تبعه این کشور را همزمان برای کار به این آزمایشگاه اعزام می‌کند که در مدار خود دور زمین می‌گردد.

ریانه برناوی، یکی از دو فضانورد متخصص ماموریت‌های فضایی از پادشاهی عربستان سعودی در ماموریت فضایی اکسیوم ۲ خواهد بود. او کارشناسی ارشد علوم زیست‌پزشکی از دانشگاه الفیصل و کارشناسی علوم زیست‌پزشکی از دانشگاه اوتاگو دارد و ۹ سال نیز تکنیسین آزمایشگاه تحقیقاتی در زمینه سرطان پستان و تحقیقات در مورد یاخته‌های بنیادی بوده است.

علی القرنی، دومین فضانورد متخصص ماموریت‌های فضایی و نماینده پادشاهی عربستان سعودی در ماموریت اکسیوم ۲، سروان نیروی هوایی و خلبان جنگنده، و نیز دارای کارشناسی علوم هوافضا از فرهنگستان علوم هوایی شاه فیصل است. او ۱۲ سال سابقه پرواز با هواپیماهای جنگنده دارد و دو هزار و ۳۸۷ ساعت پرواز در کارنامه‌اش ثبت شده است.

در گزارش رسمی دولت عربستان سعودی درباره این دو فضانورد عربستانی عازم ماموریت اکسیوم۲، آمده است: «این سفر هوایی بخش مهمی از برنامه‌ای جامع است با هدف آموزش عربستانی‌های مجرب و آماده کردن آن‌ها برای سفر فضایی، اجرای آزمایش‌های علمی، شرکت در تحقیقات بین‌المللی و ماموریت‌های فضایی آینده مرتبط با فضا در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور پادشاهی.»

به گزارش العربیه، عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۲۲ توافقنامه‌ای با اکسیوم اسپیس امضا کرد تا دو فضانورد را در جایگاه متخصصان ماموریت‌های فضایی از طرف کمیسیون فضایی سعودی به اکسیوم۲ بفرستد. 

پگی ویتسون، مدیر بخش اعزام انسان به فضا در شرکت اکسیوم که القرنی و برناوی مسافران آنند، فضانورد سابق ناسا بوده است و رهبری این ماموریت را که با سرمایه‌گذاری خصوصی انجام می‌شود، بر عهده دارد. جان شافنر، هوانورد اهل ناکسویل تنسی، نیز خلبان این پرواز خواهد بود.

آموزش برای حضور در فضا

طبق گزارش العربیه، خدمه ماموریت فضایی اکسیوم۲ برای شبیه‌سازی این حضور دوازده روزه در فضا، اخیرا در طرح «تحقیقات قیاسی بررسی‌های انسانی» (هرا) شرکت کردند. این برنامه آموزشی با هدف بالا بردن ظرفیت‌های افراد در این‌گونه ماموریت‌ها طراحی شده است.

اعضای ماموریت فضایی اکسیوم۲ حدود دو هفته در محیط «هرا»، فضای منحصر‌به‌فرد ۶۵۰ فوت مربعی سه‌طبقه‌ای در مرکز فضایی جانسون ناسا، به سر بردند. این محیط، جداسازی و محبوس ماندن افراد و شرایط دور از دسترس را در برنامه‌های تحقیقاتی فضایی، روی زمین شبیه‌سازی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه «تلفیق و اجرای ماموریت فضایی اکسیوم۲» که جزئی از هرا است، برنامه ماموریت فضایی را شبیه آنچه این خدمه در طرح اکسیوم‌۲ از سر خواهند گذراند، شبیه‌سازی می‌کند.

العربیه گزارش داد که خدمه این ماموریت با تمرکز بر رسیدن به چندین هدف، انجام وظایفی را در این محدوده زمانی در دستورکار قرار دادند و برای استفاده از تجهیزات و فرایندهایی آموزش دیدند که قرار است در سفر خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی، با آن‌ها سر و کار قرار داشته باشند.

آنان در آستانه این ماموریت قهرمانانه، شرایط اضطراری را از سر گذراندند و و در تمرین‌های گروهی شرکت کردند.

یکی از نقاط مهم تمرکز این ماموریت، الهام‌بخشی به دانشجویان و شرکت در برنامه استیم (STEAM) است. خدمه این سفر ضمن شرکت در رویدادی زنده، مستقیما با فرزندان کارکنان اکسیوم اسپیس صحبت کردند و به پرسش‌های کنجکاوانه‌ آنان در مورد فضا و زندگی فضانوردان پاسخ دادند.

ماموریت فضایی

ناسا و شریک تجاری‌اش، ایستگاه بین‌المللی فضایی، اخیرا خدمه اکسیوم۲ را تایید کردند و این برای این گروه چندملیتی چهارنفره، به معنای عبور از یکی از مراحل مهم برای سفر به این آزمایشگاه معلق در فضا است.

طبق اعلام العربیه، یک موشک «فالکون۹» اسپیس اکس، خدمه اکسیوم۲ را سوار بر سفینه «دراگون» اسپیس‌اکس از «سکوی پرتاب ۳۹ای» واقع در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا، به سوی ایستگاه فضای بین‌المللی پرتاب خواهد کرد.

به گزارش العربیه، فضانوردان اکسیوم۲ قرار است پس از فرود، ۱۰ روز سوار بر این آزمایشگاه معلق در فضا، ماموریت کاملی را متشکل از فعالیت‌های علمی و تجاری، به انجام برسانند.

این ماموریت قرار است در بهار ۲۰۲۳ انجام شود و نخستین ماموریت فضایی خصوصی خواهد بود که در آن دو فضانورد خصوصی در کنار فضانوردان نماینده دولت‌های خارجی حضور دارند. این ماموریت همچنین نخستین ماموریت فضایی خصوصی خواهد بود که فرمانده آن زن است.

مایکل سافردینی، رئیس و مدیرعامل اکسیوم اسپیس، گفت: «دومین ماموریت فضانوردی خصوصی به مقصد ایستگاه بین‌المللی فضایی، ماموریت ما را برای گسترش دسترسی جهانی به فضا تحکیم می‌کند و با توجه به ساختن ایستگاه اکسیوم، پشتوانه رشد اقتصادی مدار پایینی کره زمین است. ای‌اکس2 باعث می‌شود اکسیوم اسپیس یک گام به تحقق ایستگاه فضایی تجاری در مدار پایین کره‌زمین نزدیک‌تر شود و به ما امکان می‌دهد به میراث و دستاوردهای ایستگاه بین‌المللی فضایی تکیه، و مزیت‌های ریزگرانشی را برای زندگی بهتر در کره‌زمین بسیج کنیم.»

دکتر محمد بن سعود ال‌تمیمی، رئیس کمیسیون فضایی عربستان سعودی، نیز گفت که فرستادن انسان به فضا، جلوه‌ای از برخورداری کشورها از «برتری و داشتن کارایی جهانی در حوزه‌های بسیاری مثل فناوری، مهندسی، تحقیقات و نوآوری است».

ال‌تمیمی گفت: «این ماموریت فضایی، تاریخی هم به ‌شمار می‌رود، چون به لطف آن کشور ما یکی از انگشت‌شمار کشورهای جهان می‌شود که همزمان، دو تبعه آن به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌روند.»

اکسیوم اسپیس تنها مجری ماموریت‌های مداری کامل در صنعت فضایی تجاری است که برای فضانوردان خصوصی، چه شهروندان خصوصی و چه نمایندگان حکومت‌ها، امکان ماموریت‌های فضایی رفت‌و‌برگشتی فراهم می‌کند.

مجموعه خدماتی که اکسیوم اسپیس با همکاری ناسا و اسپیس‌اکس فراهم می‌کند، عبارتند از آموزش و پرواز فضانوردان خصوصی، در اختیار گذاشتن تاسیسات و مربیان آموزشی، صدور گواهی سخت‌افزاری، و ایمنی و مدیریت عملیاتی درون‌مداری. 

نامزدهای سفر فضایی طی چند ماه، دوره‌های آموزشی دشوار اکسیوم اسپیس را می‌گذرانند تا برای زندگی و کار کردن در فضا آماده شوند.

گروه کارشناسان اکسیوم اسپیس در تدوین برنامه‌های اعزام انسان به سفر فضایی و تدوین برنامه انتخاب فضانورد، به کشورها و سازمان‌ها کمک می‌کنند و تخصص لازم را برای گسترش و افزایش تنوع اعضای جامعه بین‌المللی کاوشگران فضا، ارائه می‌دهند.

نخستین برنامه این شرکت برای اعزام فضانورد خصوصی به ایستگاه بین‌المللی فضایی با نام ماموریت اکسیوم یک(ای‌اکس-1) هشتم آوریل ۲۰۲۲ انجام گرفت و طی آن چهار فضانورد خصوصی به مدت ۱۷ روز در مدار کره زمین بودند، روی ۲۶ محموله علمی درون این ایستگاه کار می‌کردند و بیش از ۳۰ بار با استفاده از برنامه استیم کارهای آموزشی انجام دادند و با مردم ارتباط برقرار کردند. ماموریت فضایی تاریخی این گروه، ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ با فرود در آب‌های ساحلی فلوریدا پایان یافت.

اعزام فضانورد خصوصی به ایستگاه بین‌المللی فضایی، پیش‌درآمد نخستین ایستگاه فضایی خصوصی جهان به نام ایستگاه اکسیوم است که بخشی از تلاش ناسا برای ایجاد بازار تجاری و محیط شکوفا در مدار پایینی کره زمین به شمار می‌رود.

بیشتر از جهان