موشک‌های فراصوت روسیه؛ چالش دشوار برای پدافند هوایی اوکراین

چنین موشک‌هایی با سرعت پنج برابر صوت حرکت می‌کنند، ردیابی آن‌ها بسیار دشوار است و فقط با سیستم‌های ضد فراصوت می‌توان با آن‌ها مقابله کرد

موشک‌های فراصوت که ۹ برابر صوت یا بیشتر از آن سرعت دارد - AFP

حملات هوایی روسیه در سرتاسر اوکراین آخرین مورد از مجموعه حملاتی است که با هدف صدمه زدن به زیرساخت‌ها صورت گرفته و بخشی از الگویی است که ظرف پنج ماه گذشته به وجود آمده است.

با این حال، این حمله‌ها بزرگ‌ترین حمله‌هایی بودند که تا مدتی رخ داده‌اند و در شماری از آن‌ها از موشک‌های فراصوت و نیز موشک کروز استفاده شد. اولی، به‌ویژه، چالش‌های بزرگی برای پدافند هوایی اوکراین ایجاد می‌کند که به‌طور فزاینده‌ای در مقابله با انبوه پهپادهای مورد استفاده در حملات قبلی مهارت پیدا کرده‌اند.

ردیابی موشک‌های فراصوت که ۹ برابر صوت یا بیشتر از آن سرعت دارد بسیار دشوار است، فقط با سامانه‌های ضد فراصوت می‌توان با آن مقابله کرد و قادر است یک ناو هواپیمابر را حتی بدون کلاهک منهدم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کینژال – یا خنجر- یکی از سلاح‌های ظاهرا «شکست‌ناپذیر» ی بود که ولادیمیر پوتین نخستین بار پنج سال پیش در یک سخنرانی ملی درباره آن صحبت کرد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در پایان سال گذشته از استقرار سامانه موشکی فراصوت در اوکراین خبر داد و سپس مقام‌های آمریکایی استفاده از آن را در نبرد این کشور ترسیم کردند.

به‌طورکلی در رگبار ۸۱ موشک و هشت پهپاد، شش کینژال شلیک شد. براساس برآوردهای ناتو، زرادخانه روسیه حدود ۴۰ کینژال دارد، ازاین‌رو، این میزان استفاده از آن‌ها در یک حمله مهم بود.

هدف این ترکیبی که روس‌ها از آن استفاده می‌کنند سنجش توان ضدهوایی و موشکی اوکراین در مکان‌های مختلف است؛ راهکاری که به احتمال زیاد باز هم ادامه پیدا می‌کند و هر دو طرف این تنش از سلاح‌های پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند.

یوری ایحنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، گفت: «این حمله واقعا در مقیاسی وسیع است و نخستین بار است که از انواع گوناگون موشک استفاده می‌شود. می‌بینیم که این بار از شش کینژال استفاده کردند. به یاد ندارم چنین حمله‌ای را قبلا دیده باشم.»   

© The Independent

بیشتر از جهان