«پناهندگان و مخالفان جمهوری اسلامی در ترکیه به ربایش و قتل تهدید می‌شوند»

بر اساس گزارش تلویزیون بریتانیایی آی‌تی‌وی، دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند مانع از ادامه فعالیت‌های سیاسی پناهندگان شوند

جمهوری اسلامی همچنان تلاش می‌کند مخالفان خود در خارج ایران را برباید یا به قتل برساند‌ــ ایندیپندنت فارسی

عوامل اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی پناهجویان و پناهندگان سیاسی ایرانی ساکن ترکیه را به ربودن و قتل تهدید می‌کنند. این موضوع را خبرنگار شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی بریتانیا که به شهرهای مختلف ترکیه سفر کرده است، اعلام کرد.

خبرنگار تلویزیون آی‌تی‌وی در سفر به ترکیه، با پناهجویان ایرانی که به دلیل مشکلات سیاسی مجبور به پناهندگی در آن کشور شده‌اند، مصاحبه‌هایی انجام داده که در آن‌ها، این افراد از توطئه‌های گوناگون عوامل وابسته به نظام جمهوری اسلامی علیه خود سخن گفته‌اند.

نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها خبرنگاران و فعالان سیاسی را که در کشورهای اطراف ایران حضور داشتند، به‌طور غیرقانونی و پنهانی ربوده یا آن‌ها را به قتل رسانده است. روح‌الله زم، جمشید شارمهد، مسعود مولوی و محمدباقر مرادی ازجمله آخرین پرونده‌های قتل و ربایش دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

در گزارش تازه آی‌تی‌وی، یکی از اعضای سابق نیروی دریایی ارتش ایران به نام امیر که در ترکیه پناهنده است، خبر داد که ماموران جمهوری اسلامی یک‌بار تلاش کردند او را نزدیک خانه‌اش بربایند و پلیس ترکیه به همین دلیل ۱۱ نفر را بازداشت کرد. امیر می‌گوید در یک کشتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی کار می‌کرده و ارسال سلاح‌ از ایران به سوریه را از نزدیک شاهد بوده است.

او گفت با آن کشتی که خودش روی آن کار می‌کرد، ماهیانه ۲۰ کانتینر سلاح به سوریه فرستاده می‌شد. این عضو پیشین نیروی دریایی ارتش افزود به دلیل مخالفتش با کشتار مردم سوریه از ایران گریخت و افشا کرد که نیروی دریایی ارتش از سال ۲۰۱۹ تاکنون هرماه برای سوری‌ها سلاح می‌فرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سامان، دیگر شهروند معترض به جمهوری اسلامی که آبان‌ ۱۴۰۱ و در جریان خیزش سراسری ایرانیان، با شلیک گلوله‌ ساچمه‌ای سرکوبگران بینایی یک چشمش را از دست داده و حالا در ترکیه اعلام پناهندگی کرده، هم از دریافت پیام‌های پرشمار تهدید به مرگ که عوامل جمهوری اسلامی برای او ارسال کرده‌اند، خبر داده است. این پناهجو می‌گوید که در مدت اقامت در ترکیه مخفیانه زندگی می‌کند و تماس‌هایش را با همه، به جز چند نفر از نزدیکانش، قطع کرده است.

پس از آغاز خیزش سراسری در ایران و همراهی ایرانیان در سراسر دنیا با مردم معترض ایران، شمار زیادی از معترضان به جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، ازجمله ترکیه، از تهدید به قتل و ربایش یا ضرب‌وشتم به‌دست وابستگان جمهوری اسلامی خبر داده‌اند.

در آخرین مورد، رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی محمدباقر مرادی، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آنکارا، را ربوده و به ایران منتقل کرده‌اند. این روزنامه‌نگار آبان ۱۴۰۱ پس از مدتی بی‌خبری، در تماس با خانواده‌اش اعلام کرد که در زندان اوین تهران محبوس است. او در ادامه با قید وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد.

مهری، دیگر کنشگر و پناهجوی ایرانی ساکن ترکیه، نیز به آی‌تی‌وی بریتانیا گفت در ترکیه از طریق یک صفحه اینستاگرامی به برنامه‌ای کوهنوردی دعوت شد، اما در این برنامه به او یک نوشیدنی حاوی مواد بیهوش‌کننده دادند. مهری می‌گوید شوهرش که این نوشیدنی را نخورده بود، متوجه توطئه شد و او را از آن محل نجات داد. مهری گفت تاکنون هیچ‌کس در ارتباط با این توطئه در ترکیه بازداشت نشده است.

احسان کارآموز، موسیقیدان و فعال مدنی که در ترکیه به فعالان مدنی و سیاسی برای خروج از ایران کمک می‌کند، به آی‌تی‌وی گفت عوامل جمهوری اسلامی در ترکیه برای به دام انداختن مخالفان، خود را به عنوان پناهجو یا رهبران مذهبی جا می‌زنند و در برخی موارد برای اغوای مردان و ربودن آن‌ها از زنانی که مهره‌های اطلاعاتی خودشان‌اند، استفاده می‌کنند.

سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد که ۱۷ نفر را به اتهام همدستی با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای ربایش یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی، بازداشت کرده است. رسانه‌های ترک خبر دادند در تیمی که نقشه این آدم‌ربایی را سازماندهی می‌کرد، یک دادستان، مالک یک شرکت تجاری صنایع دفاعی، یک سرهنگ بازنشسته و چند افسر اطلاعاتی حضور داشتند.

در ماجرای ترور و قتل مسعود مولوی وردنجانی، عضو سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه»، که آبان ۱۳۹۸ در استانبول ترکیه رخ داد، نیز پلیس این کشور اعلام کرد عوامل اطلاعاتی مرتبط با جمهوری اسلامی آن را اجرا کرده‌اند و محمودرضا ناصرزاده، کارمند کنسولگری ایران در استانبول، به عنوان یکی از متهمان ترور مسعود مولوی معرفی شد.