کشف سکه‌های دوره ساسانیان در استان بغلان با قدمت نزدیک به دو هزار سال

این سکه‌ها را مردم محل هنگام ساخت یک جاده در منطقه‌ لوی‌یرم شهرستان جلگه پیدا کردند

مسئولان طالبان سکه‌ها را در نشستی که به مناسبت «روز ملی حفاظت از میراث‌های فرهنگی به‌عنوان سرمایه‌ ملی» برگزار شد به نمایش گذاشتند-رادیو کلید

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در استان بغلان از کشف سکه‌های دوره ساسانیان خبر داد. خبرگزاری باختر به نقل از مقام‌های این گروه گزارش داد که ۷۵ سکه و یک کوزه که مربوط به دوره ساسانیان است در شهرستان جلگه این استان کشف شده است. گفته شده است که این اثرهای باستانی، ۱۸۰۰ سال قدمت دارند.

مسئولان طالبان این سکه‌ها را در نشستی که به مناسبت «روز ملی حفاظت از میراث‌های فرهنگی به‌عنوان سرمایه‌ ملی» برگزار شد، به نمایش گذاشتند.

مولوی اسدالله هاشمی، رئیس اطلاعات و فرهنگ استاد بغلان، در این نشست به خبرنگاران گفت که این سکه‌ها را مردم محل هنگام ساخت یک جاده در منطقه‌ی لوی‌یرم شهرستان جلگه پیدا کردند.

گروه طالبان با آنکه بارها دشمنی خود را با اثرهای باستانی و تاریخی در افغانستان نشان داده‌اند، اما سال گذشته از ایجاد یک مجتمع برای حفاظت و نمایش آثار تاریخی خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه ۲۲ سال پیش در اوایل ماه مارس، به دستور ملا محمد عمر، رهبر پیشین این گروه، تندیس بودا، یکی از مهم‌ترین اثرهای تاریخی در استان بامیان در مرکز افغانستان را تخریب و منفجر کردند که با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی روبرو شد. 

اکنون، هم‌زمان با سالروز تخریب تندیس بودا به دست طالبان، روزنامه هنر روز شنبه ۲۰ اسفند (۱۱مارس)، نوشته است با آنکه مقام‌های این گروه ادعا می‌کنند رویکرد جدیدی به میراث فرهنگی دارند، اما عملکرد این گروه در بخش فرهنگی و آموزشی باعث بی‌اعتمادی اذهان عمومی در مورد حفظ این آثار شده است.

در اوایل سال ۲۰۲۲، گزارش‌هایی مبنی بر حفاری‌های غیرقانونی، بی‌توجهی و ساخت‌وسازهای بی‌برنامه در اطراف صخره‌های بامیان و مناطق اطراف آن منتشر شد.

روزنامه فرانسوی لوموند نیز سال گذشته گزارشی درباره غارت و قاچاق آثار باستانی و هنری به‌دلیل فقر شدید در افغانستان پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، منتشر کرد.