سکه‌های رومی ظاهرا جعلی از امپراتور گمشده‌ خبر می‌دهند

یافته‌ها به معنای اضافه شدن یک شخصیت تاریخی مهم دیگر به تاریخ ما خواهد بود

رسوبات روی سکه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها قبل از بیرون کشیدن از زیر خاک، برای مدت طولانی مدفون باقی مانده بودند - twitter / uclnews

بر اساس مطالعه‌ای جدید، یک سکه طلای باستانی که مدت‌ها به‌عنوان تقلبی کنار گذاشته می‌شد، معتبر از آب درآمد. این سکه یک امپراتور رومی را که مدت‌ها گم شده است، نشان می‌دهد.

پژوهشگران، ازجمله پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن گفتند سکه‌‌ای که تصویر اسپانسیان (Sponsian)، امپراتور روم را نشان می‌دهد، اولین بار در سال ۱۷۱۳ در ترانسیلوانیا (Transylvania)، رومانی فعلی، همراه با یک مشت سکه با همین طرح از زیر خاک کشف شد.

این سکه‌ها به دلیل ویژگی‌ طراحی زمخت، عجیب‌وغریب و نوشته‌های درهم ریخته، از اواسط قرن نوزدهم به‌عنوان «تقلبی» در نظر گرفته شدند.

در مطالعه‌ای جدید که در مجله پلاس وان (PLOS ONE) منتشر شد، پژوهشگران سکه اسپانسیان (Sponsion) را با سایر سکه‌های رومی که به‌عنوان اصل شناخته شده بودند، مقایسه کردند.

دانشمندانی که با میکروسکوپ‌های قوی سطح این سکه‌ها را مورد بررسی قرار دادند، گفتند که مطالعه اخیر، اولین ارزیابی علمی این سکه‌ها است.

آن‌ها شواهدی از ساییدگی و پارگی روی سکه اسپانسیان پیدا کردند که نشان می‌دهد این سکه در گردش فعال بوده است.

بر اساس پژوهش جدیدی که پروفسور پلان پیرسون از کالج دانشگاهی لندن (@paul_n_pearson @ES_UCL @uclmaps) در هانترین (@hunterian) انجام داده است، یک سکه رومی که مدت‌ها به‌عنوان تقلبی رد می‌شد، معتبر است و یک امپراتوری به نام اسپانسیان را به تصویر می‌کشد که مدت‌هاست گم شده است. منتشر شده در @PLOSONE  #sponsian

- UCL News (@uclnews)   ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲

مواد معدنی روی سطح سکه را نیز کشف کردند - که با مدفون شدن آن در خاک در مدت زمان طولانی مطابقت داشت.

رسوبات روی سکه‌ها همچنین نشان می‌دهد که آن‌ها قبل از بیرون کشیدن از زیر خاک، برای مدت طولانی مدفون باقی مانده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلان پیرسون، نویسنده ارشد این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «تحلیل علمی این سکه‌های بسیار نادر، امپراتوری اسپانسیان را از گمنامی درمی‌آورد.»

دکتر پیرسون گفت: «شواهد ما نشان می‌دهد که او در زمانی که امپراتوری درگیر جنگ‌های داخلی بود و سرزمین‌های مرزی را مهاجمان غارتگر تسخیر کرده بودند، بر رومن داچیا (Roman Dacia) پایگاه دورافتاده‌ای از معدن طلا، حکومت می‌کرده است.»

پس از این‌که سکه‌های اسپانسیان برای اولین بار در اوایل قرن هجدهم کشف شدند، چنین تصور می‌شد که آن‌ها واقعی‌اند و آن‌ها را در کنار سایر سکه‌های بدلی رومی ساخته شده در فراسوی مرزهای امپراتوری طبقه‌بندی کردند.

اما از اواسط قرن ۱۹ تاکنون دیدگاه‌ها تغییر کرد و آن‌ها را به‌عنوان تقلبی رد کردند.

مطالعات پیشین حاکی از آن بود که استان روم باستان داچیا - منطقه‌ای که رومانی امروزی را تشکیل می‌دهد و به دلیل معادن طلای خود شناخته شده است - در حدود سال ۲۶۰ پس از میلاد از بقیه امپراتوری روم جدا شده است.

پژوهشگران بر این باورند که اسپانسیان ممکن است افسر ارتش محلی بوده باشد که در طول یک دوره هرج‌ومرج و جنگ داخلی مجبور شده است فرماندهی عالی را به عهده بگیرد.

او ممکن است تا برقراری نظم از جمعیت نظامی و غیرنظامی داچیا محافظت کرده باشد، این استان بین سال‌های ۲۷۱ و ۲۷۵ پس از میلاد تخلیه شد.

با توجه به این‌که اسپانسیان احتمالا قادر به دریافت سکه‌های رسمی از ضرابخانه در رم نبوده است، احتمالا اجازه ضرب سکه‌های تولید محلی که بعضی از آن‌ها چهره خود او را نشان می‌دهند، داده است.

جسپر اریکسون، سرپرست سکه‌شناسی درهانترین در دانشگاه گلاسکو، گفت: «نه تنها امیدواریم که این امر باعث به راه انداختن مباحثات بیشتری در مورد اسپانسیان به‌عنوان یک شخصیت تاریخی شود، بلکه پژوهش در مورد سکه‌های مربوط به او را که در موزه‌های دیگر در سراسر اروپا نگهداری می‌شوند نیز رقم بزند.»

الکساندر کنستانتین چیتو، مدیر موقت موزه ملی بروکنتال (Brukenthal National Museum) در رومانی، گفت: «اگر جامعه علمی این نتایج را بپذیرد، به این معنی است که یک شخصیت تاریخی مهم دیگر به تاریخ ما اضافه خواهد شد.»

 

© The Independent

بیشتر از علوم